دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 38 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
فهرست مطالب
مقدمه:.. 4
توصیف وضع موجود:.. 5
جمع آوری شواهد 1.. 5
۱ـ مشاهده ی رفتار فاطمه:.. 5
۲ ــ مصاحبه با فاطمه:.. 5
۳ ـ مصاحبه با همکاران:.. 6
۴ ـ مصاحبه با معاون مدرسه خانم خاکی معاون پایه:.. 8
۵ ـ مصاحبه با مادر دانش آموز:.. 9
۶ـ در اینترنت سایت www.aftabir.com مقاله ی شبگو در مورد استرس اینطور آمده است:.. 10
۱ــ استرس محیط:.. 10
۲ــ بهداشت روانی معلم:.. 10
۳ــ اصرار خانواده برای کسب نمرهی بیشتر،.. 11
درمان:.. 11
۱ــ شناخت منشاء:.. 12
۲ــ واداشتن به بیان:.. 12
۳ــ واداشتن به اشتغال:.. 12
۴ــ واداشتن به معاشرت:.. 12
۵ــ تقویت روحیه:.. 12
راه حلهای پیشنهادی.. 14
اجرای راه حل:.. 14
گردآوری شواهد 2.. 15
نتیجه گیری.. 16
پیشنهادات.. 16
منابع و مآخذ:.. 17
رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان هدف اساسی خود به آنها توجه دارند مستلزم تأمین بهداشت روانی دانش آموزان است. تحقیقات متعدد نشان می دهند که سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها ارتباط دارد و دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از نبود بهداشت روانی مناسب رنج می برند، اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین ضروری به نظر می رسد جهت تأمین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد جامعه در سنین مختلف، عوامل بازدارنده آن را مورد بررسی قرار داد.
کلمه ی استرس را به شیوه های مختلف استفاده می کنند بعضی از استرس برای مراجعه به خواسته ها و فشارهایی استفاده می کنند که شخص با آنها روبه روست و گرفتگی و تنش را واکنش مشخصی در برابر آن موقعیت می دانند. برخی دیگر استرس را سطحی از حالات منفی که شخص با آن روبه روست می دانند و دستهٔ سوم معتقدند اگر تقاضا از شخص بیش از توان او باشد. شخص دچار استرس می شود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
فهرست مطالب
چکیده. 5
مقدمه. 6
تعاریف واژگان :. 7
بیوگرافی. 8
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله. 8
با مطالعه منابع و صحبت والدین دلایل این مشکل را چنین یافتم : 9
بیان اهمیت و ضرورت مسئله. 9
گردآوری اطلاعات (شواهد 1). 10
تجزیه و تحلیل داده ها. 10
انتخاب راه جدیدموقتی. 11
اجرای راه جدید موقتی. 12
پیشینه تحقیق. 14
داخلی. 14
پژوهش های خارجی. 15
یافته های علمی. 15
تعریف کمرویی. 15
علل کمرویی. 16
شیوع کمرویی. 19
ویژگی های رفتاری و جسمانی افراد کمرو. 20
ویژگی افراد کمرو. 21
روش های درمان کمرویی. 22
روش های درمان کمرویی. 23
گردآوری اطلاعات (شواهد 2). 26
نتیجه گیری. 27
منابع. 28
در این تحقیق که اینجانب در مورد اعتماد به نفس و خود باوری و مقابله با کمرویی یکی از دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی انجام دادم پس ازاینکه این وضعیت را در این دانش اموز مشاهده نمودم به گردآوری اطلاعات از والدین و مدیر و دیگرهمکاران پرداختم و پس از اینکه با یکی از دوستان که مشاور بود تبادل نظر کردم به این مطلب دست یافتم که این دانش آموزبه دلیل اینکه فرزند اول بوده ودر کارها امر ونهی زیادی شده و همچنین از قبول مسئولیت ها تاحدی سر باز زده است این عوامل از جمله مهمترین عوامل کمرویی وی شده است .
در این تحقیق با انجام این اقدامات که به والدین و دیگر همکاران این آموزشگاه اشاره کردم توانستیم تاحدی در کاهش کمرویی این دانش آموز موثر باشیم :
1- به خانواده او تذکر داده که در کار های منزل و خارج از منزل بیشتر اورا مشارکت دهیم
2-در سر کلاس و همچنین در منزل به او داشتن شهامت و عزت نفس را تلقین کنیم
3-در مدرسه و خصوصا در ساعت ورزش اورا در بازی و ورزش مشارکت بیشتری دادیم
4- به او در کلاس مسئولیت داده که گروه کلاسی درس حرفه را بگرداند و از وی در کلاس سوال و جواب می کردم
5-در کلاس سایر دانش آموزان به علت ساکتی و کم حرفی وی اورا مورد تمسخر قرار می دادند که با این قبیل از دانش آموزان برخورد کرده و آنها را از انجام این کار باز داشتم .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
فهرست مطالب
چکیده. 3
کلید واژه :. 3
مقدمه. 4
توصیف مسئله و وضعیت موجود. 4
شواهد 1. 7
تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی. 7
مشاهده. 10
پیشینه تحقیق:. 12
1- خانواده :. 14
2- دانش آموز. 18
3- محیط مدرسه. 23
4- معلم. 26
5- اجتماع. 28
ارائه راه حل های پیشنهادی وبررسی راه حل ها (شواهد 2 ). 29
منابع. 34
در سال تحصیلی اخیر که بطور تمام وقت در روستا مشغول خدمت شدم ، شاهد مسأله ی بی انضباطی بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران می شد، بودم.
تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران می نالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر می شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس دوم می نالیدند و آن ها را دانش آموزانی نفهم و بی انضباط می خوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آن ها هیچ احساس مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه می آیند و هیچ ارزشی برای زحمات معلم هایشان قائل نیستند.
خوشبختانه با راه کارهایی که در این پژوهش هم به آنها پرداخته شده ، توانستم تا حد زیادی این رفتارها را کنترل کنم و مانع تکرار مجدد آنها توسط دانش آموزان گردم.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 228 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
چالش های پیش روی من15
معلم موفق18
تشریح معلمی خود20
چکیده
درس پروژه پایان داستان تربیت معلم بوده و حلقه پیوند دهنده تجارب برای کسب شایستگی معلم شدن است.اگر در اینجا از روایت پژوهی صحبت می شود باید معلوم شود که روایت پژوهی در این درس با روایت پژوهی در روش های تحقیق اکادمیک می باشد. در اینجا مجموعه از باورها و کاستی ها و پیش بینی ها و ایده ها و طرح ها برای اینده دانشجو مطرح است .پروژه در اینجا با کار عملی در دیگر رشته ها فرق دارد حتی یه نوعی شاید با کار پژوهی در دیگر دانشگاه ها تربیت معلم جهان متفاوت است اینجا بیشتر یک خودپژوهی مورد نظر است در این درس باید تجاذب گوناگون دانشجو و افکارش بازبینی و تحلیل شود.
دانشجو باید در این درس یاد بگیرد که چگونه به تعهد حرفه ای خود عمل خواهد کرد و به یادگیری مادام العمر و مستمر خواهد پرداخت.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
چکیده:. 3
کلید واژه :. 3
مقدمه:. 4
توصیف وضیعت و بیان مساله: 5
تعریف کلید واژه ها:. 5
اضطراب چیست؟. 5
نگرانی چیست؟. 6
جمع آوری اطلاعات شواهد 1 :. 7
مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس: 7
مصاحبه با دوستان: 7
مصاحبه با دیگر دبیران محمد: 8
مصاحبه با والدین محمد: 8
مصاحبه با خود محمد:. 9
مطالعات تحقیقات گذشته :. 10
اضطراب فیزیک چیست ؟. 10
اضطراب فیزیک واکنش احساس آگاهانه به یک یا چند مورد زیر است : 10
چگونه اضطراب فیزیک دانش آموزان افزایش می یابد ؟. 11
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها :. 12
الف) عوامل محیطی. 12
1- فشارهای والدین :. 12
2- شیوه آموزش دبیر :. 12
3- محتوی کتاب های فیزیک :. 13
4- تجارب منفی :. 13
ب) شیوه های اشتباه آموزش فیزیک. 13
1) تأکید بر سرعت در پاسخ گویی :. 13
پ) عوامل فردی. 14
1) کاهش اعتماد به نفس :. 14
2) احساس ضعف و کمبود :. 14
یافته های علمی. 15
● نشانه های استرس. 16
▪ نظریه های روانکاوی: 16
▪ نظریه های رفتاری: 16
▪ نظریه وجودی: 17
انتخاب راه جدید موقتی :. 18
اجرای راه حل و نظارت بر آن :. 20
گردآوری اطلاعات ( شواهد2 ). 21
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن :. 23
پیشنهادات. 23
منابع :. 25
پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس ، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف می باشد.
و اما پژوهش حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه اول متوسطه است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس فیزیک است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
چکیده:. 3
کلید واژه :. 3
مقدمه:. 4
توصیف وضیعت و بیان مساله: 5
تعریف کلید واژه ها:. 5
اضطراب چیست؟. 5
نگرانی چیست؟. 6
جمع آوری اطلاعات شواهد 1 :. 7
مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس: 7
مصاحبه با دوستان: 7
مصاحبه با دیگر دبیران محمد: 8
مصاحبه با والدین محمد: 8
مصاحبه با خود محمد:. 9
مطالعات تحقیقات گذشته :. 10
اضطراب فیزیک چیست ؟. 10
اضطراب فیزیک واکنش احساس آگاهانه به یک یا چند مورد زیر است : 10
چگونه اضطراب فیزیک دانش آموزان افزایش می یابد ؟. 11
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها :. 12
الف) عوامل محیطی. 12
1- فشارهای والدین :. 12
2- شیوه آموزش دبیر :. 12
3- محتوی کتاب های فیزیک :. 13
4- تجارب منفی :. 13
ب) شیوه های اشتباه آموزش فیزیک. 13
1) تأکید بر سرعت در پاسخ گویی :. 13
پ) عوامل فردی. 14
1) کاهش اعتماد به نفس :. 14
2) احساس ضعف و کمبود :. 14
یافته های علمی. 15
● نشانه های استرس. 16
▪ نظریه های روانکاوی: 16
▪ نظریه های رفتاری: 16
▪ نظریه وجودی: 17
انتخاب راه جدید موقتی :. 18
اجرای راه حل و نظارت بر آن :. 20
گردآوری اطلاعات ( شواهد2 ). 21
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن :. 23
پیشنهادات. 23
منابع :. 25
پژوهش نشان داده است که عامل بسیاری از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومی مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدریس ، در ارزیابی و ارزشیابی قابل تضعیف می باشد.
و اما پژوهش حاضر در مورد محمد دانش آموز پایه اول متوسطه است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس فیزیک است که پس ازبرخورد با این مسئله به جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربیات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هایی به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
فهرست مطالب
چکیده. 3
مقدمه. 4
هدف تحقیق. 4
گردآوری اطلاعات (شواهد1). 7
تجزیه و تحلیل اطلاعات. 7
خلاصه یافته های اولیه. 8
اصول و مبانی تدریس درس ریاضی. 9
معیارهای ارزشیابی. 10
چگونگی اجرای راه جدید. 10
گرد آوری اطلاعات ( شواهد 2 ). 11
راه کار ها و پیشنهادات. 12
نتیجه گیری. 13
منابع:. 14
امروزه بحث جهانی شدن GLOBALZATION امروزه منجر به بروز چالش هایی در جوامع در حال توسعه شده است. این بحث شرایط ویژه ای را در نظام های تعلیم و تربیت جهانی پدید آورده است. بدین صورت اگر نظام های آموزشی، موقعیت کنونی را به درستی درک و تحلیل نمایند، می توانند در برابر آن دست به انتخاب درست بزنند و تهدیدهای مبهم را به فرصت های ممتاز تبدیل نمایند و در غیر این صورت با مشکلات فرهنگی، اجتماعی اقتصادی متعددی روبرو خواهند شد که جوامع ساده و اولیه را زمین گیر خواهد نمود. در این مقاله موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته است.
1- بررسی تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فلسفی روند جهانی شدن.
2- چهارمین گزارش یونسکو در زمینه ی ((معلمان و تدریس در جهان در حال تغییر)) در باب ((ناتوانی نظام های آموزش و پرورش)) در جهت افزایش منزلت معلمان.
3- نقش نظام های آموزشی و ویژگی های رهبران فرهنگی در عصر جهانی شدن.
4- ابعاد تربیت انسان در عصر جهانی شدن.
5- تحول در کلاس درس
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
فهرست مطالب
چگونه توانستم حواس پرت شاهرخ را در کلاس متمرکز کنم ؟. 3
چکیده. 3
مقدمه. 4
توصیف وضع موجود. 4
گردآوری اطلاعات(شواهد1). 6
پرسشنامه مدیریت زمان. 7
ادبیات و پیشینه تحقیق. 8
تعریف و تبیین واژه های کلیدی:. 9
شیوه های گردآوری اطلاعات. 10
تجزیه و تحلیل داده ها:. 11
به طور کلی علل بی دقتی و حواس پرتی را به دو دسته کلی تقسیم می کنند: 11
چگونگی یافتن و انتخاب راه حل ها. 12
با بررسی پاسخهای شاهرخ عواملی که باعث عدم تمرکز در او شده بود مشخص شد که این عوامل عبارتند از:. 14
مراحل اجرای راه حل ها و چگونگی نظارت بر اجرای آنها. 17
شواهد2. 18
چگونگی ارزیابی و اعتبار یابی راه حل ها. 18
تجدیدنظرها،پیشنهادها و تصمیم گیری. 19
منابع. 19
معلمان بیشترین وقت را برای تماس با دانش آموزان ، مشاهده آنان و کمک به جریان رشد و تکامل آنه در اختیار دارند. معلم باید در روابط با شاگردان از اصول حسنه انسانی آگاه باشد و آنها را به کار بندد و محیطی را به وجود آورد که دانش آموزان، مشکلات خود را با او در میان گذاشته و او در حد توان به اصلاح و تغییر رفتار آنها اقدام نماید.معلم به این موضوع ایمان داشته باشد که رفع موانع تربیتی و کاهش مشکلات دانش آموزان ، خود مقدمه ای برای آماده سازی ذهنی دانش آموزان و ارائه مطالب درسی می باشد.
معلم متعهد، در طریق حفظ و تامین منافع واقعی شاگرد است ، در حل مسائل و مشکلات کوشاست . روحیه اش به گونه ای است از خدمت لذت می برد ، از ساختن و به عمل آوردن دانش آموز و قراردادنش در مسیری که مورد هدف است خرسند است.
لذا با با توجه به تعهد و مسئولیت خود در کلاس، با مشاهده ی حواس پرتی و عدم تمرکز شاهرخ در کلاس سعی در حل کردن مشکل او شدم . زیرا بدون داشتن دقت و تمرکز حواس یادگیری صورت نمی گیرد.تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند.
ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و اسناد و مدارک می باشد.با اطلاعات به دست آمده ، مشخص شد مشکل دانش آموز حواس پرتی یا عدم تمرکز در کلاس است که به دنبال عوامل ایجاد کننده ی آن بر آمدم و راهکار های مناسب با توجه به اطلاغاتی که در کتابها ، تحقیقات در این زمینه و تجربیات شخصی خودم بود ارائه شد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 26 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
فهرست مطالب
توصیف وضع موجود: 3
” در حال حاضر بی انضباطی به عنوان مشکل درجه اول مدارس در آمده است .” 3
علل و انگیزه های ناسازگاری فرزندان 4
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۱) 5
خلاصه یافته های اولیه 5
با یک جمع بندی روی جدول فوق به نتایج زیر دست می یابیم: 7
برخی توقعات نابجای دبیران 8
پیشنهاد راه حل 10
چگونگی اجرا راه حل 10
شواهد۲ 12
اجرای طرح توسط همکاران دیگر 12
نتیجه 13
منابع : 14
من معلم هستم ، عضوی از خانواده بزرگ مدرسان که آنچه از علم و دانش اندوخته اند ، بی چشم داشت در طبق اخلاص نهاده و به جوانانی که روزی سکان دار کشتی اداره کشور خواهند شد می آموزند .
در سایه سالها تجربه، بارها و بارها شاهد دانش آموزانی بودم که نابسامانی های روحی و روانی نشات گرفته از دوران کودکی و یا مشکلات عاطفی و خانوادگی حال حاضر ، آنچنان آنها را عاصی و یاغی کرده که هر گونه چاره اندیشی جهت برقراری ارتباط با آنها را بی اثر می کند .
مرکز نظر سنجی ” گالوپ “۱ که به ارزیابی نگرش مردم نسبت به وضعیت مدارس می پردازد ، از دو دهه قبل همواره بی انضباطی را به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات مدارس عمومی دانسته و این مطلب را هر سال در شماره های سپتامبر نشریه ” فی دلتا کاپان ” ذکر کرده است . در واقع می توان گفت :
در دنیای امروز والدین از بچه ها گله مندند و از اینکه بچه ها توجهی به خواست آنها ندارند در عذابند . استادان و معلمان از بی توجهی دانشجویان و دانش آموزان به درس ناراحتند و گاهی از این که دانش آموزی علاوه بر کاهلی در یادگیری ، از حد خود خارج شده و گاهی رفتارهایی به دور از ادب از خود نشان می دهد به ستوه آمده ا ند .
دبیرستان من هم از این قائده مستثنی نبود.برخی از دانش آموزان به جای توجه به درس و فراگیری مطالب،به دنبال راههایی برای جلب توجه معلم و سایر دانش آموزان بودند و اگر تنها یک بار تذکری از معلم می شنیدند به جای اصلاح رفتار خود در صدد مقابله با معلم بر می آمدند.
یک بار از یکی از دبیران با تجربه دبیرستان شنیدم که به علت به ستوه آمدن از رفتار یکی از دانش آموزان،از وی خواسته که کلاس را ترک کند و دانش آموز با برخورد فیزیکی معلم را از کلاس بیرون انداخته است. به طور مسلم، رفتارهای تهدید آمیز و ترس بر انگیز برای کنترل دانش آموزان در کلاس نتیجه هایی موقت و گاهی انتقام جویانه در بر دارد.
با خود می اندیشیدم که بالاخره باید راه حلی بیابم تا بتوانم از این دانش آموزان عاصی ، جوانانی مطیع بسازم . باید ریشه این عصیان که در برخی از آنان وجود داشت و همانند ترمزی مانع از پیشرفت کار در کلاس به حساب می آمد را پیدا می کردم .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 60 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
مقدمه
با توجه به اینکه بنیان خانواده نقش مهم و اساسی در انتقال و پیشبرد آموزه های وحیانی و غیر وحیانی دارد به سلامت کانون خانواده و رشد و بالندگی و تحکیم آن بسیار توجه شده است.به ناچار افرادی که در نگرش به این بنیان مقدس دچار خطا و انحراف شده اند جوامع انسانی را به انحطاط کشانده و آدمی را از راه رشد وتعالی و سعادت که از جمله هدفهای آفرینش بوده است بازداشته اند.
انسانها بر اساس سرشت و فطرت خدادادی خویش نیازمند جفت و همدم می باشند تا به سکون و آرامش برسند. مکاتب سالم در جوامع بشری،به ویژه مکتب های آسمانی و دین مبین اسلام این میل فطری انسان را تأیید نموده اند.در اسلام هیچ بنیانی با ارزش تر از ازدواج بنا نهاده نشده و کسی را که از این سنت نبوی روی گردان شود ، از خود نمی شمارد .اساسی ترین مبحثی که در روند رشد شخصیت و تعالی و پیشرفت روز افزون انسان به سوی سعادت و فوز ابدی کارساز است مبحث خانواده می باشد.
در غرب ودر میان افرادی که جهان بینی مادی دارند و در باورهای دینی ضعیف می باشند،پیوند در ارتباط اعضای خانواده بر اصل منافع شخصی و ملاک های مادی قرار دارد.از این رو ضربه های تلخ و سختی را نیز متحمل شده اند از جمله اهداف مهم انبیای الهی و اوصیای دین ،حراست از کیان خانواده است که اگر بر مبنای اصول الهی تشکیل شود ،منشأ خیرات و برکات فراوان برای فرد،جامعه و خانواده خواهد بود.
در اسلام پیوند زناشویی ،از نشانه های قدرت و حکمت الهی مطرح شده و مودت و رحمت است که کانون خانواده را استواری می بخشد.
اکنون باید دید چه عاملی در موفقیت خانواده مؤثر می باشد؟چرا برخی ازدواج ها موفق و برخی دیگر ناموفق است؟تفاوتش بین افرادی که سالیان سال در زندگی زناشویی خود کامیاب هستند با کسانی که پیوسته با مشکلات رو به رو می شوند،در چیست؟
سوابق تحقیق
افرادی که با کسب تجربهای خوشایند در خانواده وارد اجتماع می شوند، سازگاری و تفاهم بیشتری با دیگران دارند، در حالیکه بسیاری از ناکامیها و شکستها نیز که به انحراف و ناسازگاریهای بعدی منجر میشود، ریشه در زندگی خانوادگی دارند. (نجفی، 1375)
اهمیت این موضوع تا بدان حد است که در این زمینه تحقیقات و مطالعات نسبتاً وسیعی صورت پذیرفته است. از جمله این تحقیقات، پژوهشی است که به وسیله بری در سال 1998 در آمریکا صورت گرفته است. این پژوهش که طی 9 سال تمام انجام گرفته، نشان میدهد که بحرانهای اجتماعی – روانی در جهان معاصر موجبات تضعیف، تزلزل و نهایتاً سقوط نظام خانواده را فراهم آورده است. موارد شاخص تحقیق بری عبارتند از:
- استرسهای رو به تزاید در زمینه شغلی و تحصیلی که از زندگی ماشینی و پیشرفتهای تکنولوژی نشأت گرفته است.