دانلود پروژه

دانلود پایان نامه|پروژه|مقاله|تحقیق|پژوهش|جزوه دانشجویی|نمونه سوالات استخدامی ها و ........

دانلود پروژه

دانلود پایان نامه|پروژه|مقاله|تحقیق|پژوهش|جزوه دانشجویی|نمونه سوالات استخدامی ها و ........

دانلود پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای

پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای در 46 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
حجم فایل 161 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46
پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای در 46 صفحه ورد قابل ویرایش

شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز :

مقدمه :

چای که به زبان انگلیسی TEA و چینی TAY یا CHAI نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر - ماده و منظم است . چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS و آسامی CAMELLTA ASSAMICA و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .

چای نوعی نوشیدنی بسیار رایج است که مانند قهوه در ردیف رایج ترین و مهم ترین نوشابه های مطبوع و مورد مصرف در بیشتر جهان می‌باشد .

چای دارای اهمیت غذایی ودارویی بسیاری است . ولی مهم ترین اثر آن تاثیر برروی سیستم اعصاب و در نتیجه رفع خستگی و ایجاد آرامش در انسان است چای دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین . هیدراتهای کربن وانواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی می باشد . چای دارای اثر انرژی زایی بالایی می باشد . بطوری که یک فنجان چای ? کیلو کالری انرژی به بدن می رساند . مصرف زیاد چای می تواند باعث طپش قلب . عصبانیت . اضطراب . بی خوابی و لاغری شود .



خواص چای

چای دارای اهمیت غذایی ودارویی بسیاری است . ولی مهم ترین اثر آن تاثیر برروی سیستم اعصاب و در نتیجه رفع خستگی و ایجاد آرامش در انسان است چای دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین . هیدراتهای کربن وانواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی می باشد .





تاریخچه چای:

تحقیقات نشان می دهد که بوته چای را در حدود?هزار سال (ق.م) در چین می شناخته اند . کیاه چای و واریته های آن به حالت وحشی در شمال هند درناحیه ای به نام اسام می روییده . از نظر کاشت و مصرف چین اولین محلی است که این گیاه در آنجا در حدود ???? سال (ق.م) کشت می شده وبه مصرف می رسیده در زمانهای گذشته کاهنهای بودایی برای کمتر خوابیدن از چای استفاده می کرده اند و افسانه ای دراین مورد هست که می گوید کاهنی بنام بودهیدهارما در مراجعت از ژاپن به خواب می رود و پس از بیدار شدن برای تنبیه شدن مژه های خود را کند وروی زمین ریخت این مژه ها در خاک ریشه داد وتبدیل به درخت چای شد . انتشار این گیاه از چین به ژاپن وهند و از قرن پانزدهم در اروپا کشت چای رایج شد.



کشت چای درایران:

از اوایل قرن بیستم چایکاری در ایران آغاز شد . قبل از سال ????(ه . ش ) کشت چای درایران رواج نداشت و ایرانیان قدیم به جای چای قهوه می نوشیدند . به همین دلیل چایخانه های ایران همان نام قدیمی خود یعنی قهوه خانه را حفظ کرده اند .

علاقه دولت ایران به کشت چای در سال ???? (ه .ش) باعث شد تا سفیر ایران در هند بنام حاج محمد میرزا کاشف السلطنه ماموریت یافت تا چگونگی کشت چای را بیاموزد . ایشان پس از مدتها کار و تلاش روی مزارع چای در هند موفق شد اصول و فنون چایکاری را بیاموزد و با موافقت دولت هند تعداد ???? نهال چای به ایران بیاورد و آنها را در زمینی در نزدیکی شهر لاهیجان بکارد . پس از آن بود که بتدریج کشت چای در ایران رواج یافت .



مشخصات چای:

گیاه چای از تیره teaceae است . نوع پرورشی آن بنام camellia sineasis است. به دو شکل وحشی وپرورش یافته است . در حالت وحشی ارتفاع ان ارتفاع آن به ??- ?? متر می رسد که اغلب در کشورهای خاور دور می روید . انواع پرورشی آن دارای ارتفاع ?? - ?? متر است . که حداکثر به ? متر می رسد .



تقسیم بندی چای از لحاظ زراعی :

?) گونه چینی

?) گونه اسامی و کامبوجی

?) نژادهای دو رگه



? تقسیم بندی گیاه چای از لحاظ طرز تهیه و تولید :

?) چای سیاه

?) چای سبز

?) چای اولنگ

?) چای قالبی





انواع چای

? چای سیاه

این نوع چای پس از انجام تمام مراحل چایسازی بدست می آید این نوع چای به دو طریق رسمی یاارتدکس و غیر رسمی بدست می آید در روش ارتدکس که همان روش چایسازی ایران نیز می باشد تمام مراحل تهیه چای از قبیل : پلاس ومالش و تخمیر و خشک شدن انجام می گیرد این نوع چای دارای درجه بندی هایی مثل :چای قلم . پیچیده . باروتی . و ... می باشد . در چای غیر رسمی از ماشین هایی استفاده می شود که در آن مرحله پلاس حذف می شود . این چای در ایران استفاده نمی شود .





? چای سبز:

این نوع چای بیشتر در چین و ژاپن مصرف دارد . دراین نوع چای عمل تخمیر صورت نگرفته و پس از مالش بلافاصله چای را خشک می نمایند . این نوع چای کم رنگ ولی معطر می باشد و دارای خواص درمانی بسیاری می باشد.



? چای اولنگ:

در این نوع چای عمل تخمیر بطور کامل انجام نشده و بصورت ناتمام می ماند . و در چین و ژاپن مصرف آن رایج است.





? چای قالبی :

نوعی از چای که برای تهیه آن از برگ و ساقه و ترکه چای استفاده می شود . این نوع چای پس از انجام مراحل تهیه چای بصورت پودر و در قالبهایی که از نوع چوب می باشد ریخته و در اثر فشار بصورت قالبی در می آید



انواع چای :

تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد .



ترکیبات چای :

ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از :

آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر

ارزش غذایی چای :

نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود ? کالری در یک فنجان چای ( ??? گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B? و B? و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .

مراحل تولید چای :

چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد .



مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از :

الف ) پلاساندن

هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان ?? درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد .

ب - مالش

در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود .

ج - تخمیر

در این مرحله حدود ?? درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند . در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود .



د - خشک کردن

در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک ??-?? درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند .



درجه بندی چای :

چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد .

رنگ چای :

چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد :

? - چای سیاه ? - چای سبز ? - چای قرمز

هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد .



نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها

چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد . چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن DNA و تولید پراکسیدها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود .



طرز دم کردن چای :

قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت ?-? دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است .

Method

این یک روش مکانیکی است که مانند غلتاندن ( روش سنتی ) یا سنگ شکنی سریع یا پیچیدن یا تاب دادن با غلتکهای محوری ( روش CTC ) انجام می گیرد . در این روش ماشین هایی در اندازه ها و طرح های مختلف استفاده می شود . اما اصول کار آنها شبیه به هم می باشد . آنها برگها را به بالا آورده و آنها را در حالت حرکتی مداوم نگه می دارند .

روش قدیمی برای غلتاندن برگها بین دستها یا بوسیله دستها در روی میز انجام می گرفت ، تا زمانی که برگهای غلتانده شده به طور هموار با عصاره ها پوشانده می شوند و سرانجام به قطعات کوچکتر شکسته می شوند . وسیله برنده از طریق روزنه ای به برگها نیرو وارد کرده و آنها را به شکل قطعات کوچک می برد .

سنگ شکنی سریع و غلتاندن ( CTC ) ماشین شامل دو غلتک فلزی دندانه دار است که نزدیک یکدیگر قرار گرفته و با سرعتی نا برابر می چرخند که برگها را می چرخانند و می برند .

رتوروانس( Rotorvance ) شامل یک بشکه افقی با یک محفظه تغذیه دستگاه در انتهای یک غلتک و یک صفحه سوراخ دار در غلتک دیگر می باشد . بوسیله یک نوع پیچ که متناسب با پره ها در مرکز قرار دارد به وسط بشکه نیرو وارد می شود ، برگها توسط صفحه های مقاوم و محکم در سطح درونی بشکه می شکنند و در انتهای صفحات به قطعات کوچکتر بریده می شوند .

در روش جدید ماشینهای شکننده می توانند سلولهای برگها را از یکدیگر منفصل کرده و در بسیاری از موارد مرحله خشک کردن غیر ضروری است . روش CTC سه درجه از چای را ایجاد می کند : چای شکسته معطر ( BP ) ، چای معطر غربال شده ( PF ) و خاکه چای ( PD ) .

چای مرغوب، چای نا مرغوب

چای سیاه که به‌طور مطلق چای نامیده می‌شود از برگ، غنچه و ساقه نازک گیاهی از نوع کاملیا(Camellia) به دست می‌آید و پس از انجام عملیات تخمیر و خشکانیدن، در قالب بسته‌بندی‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود.



گفته می‌شود نخستین بوته‌های چای حدود ???? سال قبل از میلاد مسیح در کشور چین کشت شد و دم کرده‌ آن برای رفع خستگی مصرف می‌شد.

در فرهنگ ما ایرانیان، چای ازجمله فرآورده‌های پرمصرف کشاورزی است که همگان از پیر و جوان و فقیر و غنی، نوشیدن آن را مایه آرامش و فرصتی برای فراغت از مشغله‌های روزانه می‌دانند و از آن به عنوان بهانه‌ای برای گردهم نشستن و گفت و گو بهره می‌برند. ایرانیان با مصرف سالانه ? تا ?/? درصد مصرف چای جهان، در زمره چای‌خورترین مردم جهان قرار دارند.

چای سیاه که به‌طور مطلق چای نامیده می‌شود از برگ، غنچه و ساقه نازک گیاهی از نوع کاملیا(Camellia) به دست می‌آید و پس از انجام عملیات تخمیر و خشکانیدن، در قالب بسته‌بندی‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود.



چای مرغوب

بر مبنای استاندارد ملی ایران، کیفیت چای براساس دیدن و چشیدن آن تعیین می‌شود. با تجربه‌ای که چشندگان روی انواع چای دارند قضاوت آنها اغلب ملاک عمل است.

داوری چشندگانی که واجد گواهی‌نامه از یکی از مراجع رسمی چشش چای هستند، معتبر است. آزمایش‌های شیمیایی روی نمونه‌های چای به جز در مواردی که چای فاقد اصالت، مشکوک و یا واجد ویژگی‌های غیرمتعارف باشد، انجام نمی‌شود. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران فاکتورهای ویژه‌ای را برای چای خوب در نظر گرفته‌اند.



این لکه‌های روغنی

بسیاری از مصرف‌کنندگان با مشاهده لکه‌های روغنی مانند بر سطح چای و یا جداره‌های ظروف محتوی آن، کیفیت نامناسب آب را عامل آن می‌دانند و در نگاه نخست، چنین استنباط می‌کنند که منشا لکه‌های چربی، آبی است که برای طبخ چای به کار رفته است. برای توضیح علت این پدیده و براساس مراجعه به مستندهای مرتبط و مکاتبه با برخی شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده چای، موارد زیر استنتاج شده است: در ساختمان شیمیایی چای، مواد شیمیایی تانن و کافئین با اثر تحریک‌کنندگی قوی همچون افزایش هوشیاری، انرژی و تمرکز وجود دارد و شاید خاصیت این مواد اصلی‌ترین دلیل مصرف چای باشد.

هنگامی که چای سرد می‌شود و دمای آن به کمتر از ?? درجه سانتی‌گراد می‌رسد، تانن و کافئین موجود در چای با یکدیگر واکنش داده و ترکیبی به نام تانات کافئین و مقداری پلی‌فنل اکسید نشده تولید می‌شود.

تانات کافئین که نوعی رسوب است به‌صورت ذرات معلق درآمده و رنگ چای را کدر می‌کند. پلی‌فنل‌های اکسید نشده نیز که به حالت چربی‌های حلقوی آزاد می‌شوند ‌به‌صورت لکه‌های روغنی مانند در سطح چای و یا جداره ظرف محتوی چای مشاهده می‌شوند. آغشته بودن ظروف طبخ و صرف چای به چربی و یا هر نوع ماده روغنی دیگرنیز سبب تشدید این پدیده می‌شود.



چای کدر یا پررنگ

در آزمون‌های کیفیت آب مورد استفاده برای طبخ چای، مشخص شده است که هرچند محتوی سختی آب بیشتر باشد، چای کدرتر و هرچه املاح قلیایی آب بیشتر باشد چای دم‌‌کرده پررنگ‌تر خواهد بود.

عنصر روی ازجمله عناصر تغذیه‌ای است که جذب عمده‌ آن به بدن ازطریق مواد غذایی است. مقدار متداول آن در آب‌های سطحی ??/? و در آب‌های زیرزمینی ??/? میلی‌گرم بر لیتر است. در آب‌های لوله‌کشی به‌ویژه در لوله‌های گالوانیزه قدیمی، مقدار روی ممکن است بیشتر باشد. روی در غلظت‌های حدود چهار میلی‌گرم بر لیتر (برحسب سولفات روی) مزه ناخوشایند گس در آب ایجاد می‌کند. این عنصر در غلظت‌های حدود سه تا پنج میلی‌گرم بر لیتر، ظاهر شیری‌رنگ و کدر با لایه‌ نازک روغنی مانند در هنگام جوشاندن آب ایجاد می‌کنند.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی شرکت تولید کننده نرم افزارهای رایانه

پروژه کارآفرینی شرکت تولید کننده نرم افزار های رایانه در 52 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 146 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 52
پروژه کارآفرینی شرکت تولید کننده نرم افزارهای رایانه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی شرکت تولید کننده نرم افزار های رایانه در 52 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه


خلاصه طرح................................................................................................................................ 5

پیشگفتار :................................................................................................................................... 6

فصل اول – معرفی طرح.................................................................................................................. 7

1-2-مشخصات محصول................................................................................................................. 8

1-1-2- نام و کاربرد محصول:......................................................................................................... 8

2-1-2-مشخصات فنی محصول....................................................................................................... 8

3-1-2-معرفی روشهای تولید........................................................................................................... 9

4-1-2-تشریح مختصر فرایند.......................................................................................................... 9

فصل دوم – تعیین ظرفیت.............................................................................................................. 11

2-2-تعیین ظرفیت تولید............................................................................................................... 11

2-3-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی......................................................................... 11

2-4-معرفی دستگاه ها و تجهیزات تولید........................................................................................... 12

2-5-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی.......................................................................................... 12

فصل سوم – معرفی نیروی انسانی.................................................................................................... 14

معرفی نیروی انسانی.................................................................................................................... 14

1-3-برآورد پرسنل تولیدی............................................................................................................ 14

2-3-پرسنل اداری و خدمات......................................................................................................... 14

فصل چهارم – هزینه ها................................................................................................................. 16

معرفی هزینه ها........................................................................................................................... 16

برآورد هزینه استهلاک................................................................................................................... 17

فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز :............................................................................. 19

تعریف مهندسی نرم افزار............................................................................................................... 19

اصطلاح مهندسی نرم‌افزار عموماً به معانی مختلفی به کار می‌رود :............................................................. 19

محدوده مهندسی نرم افزار و تمرکز آن.............................................................................................. 20

نیاز به مهندسی نرم افزار............................................................................................................... 20

تکنولوژی‌ها و روشهای عملی.......................................................................................................... 21

ماهیت مهندسی نرم افزار............................................................................................................... 21

مدیریت ریسک در مهندسی نرم افزار :.............................................................................................. 22

مراحل اصلی در پیاده‌سازی مدیریت ریسک......................................................................................... 23

مهندسی معکوس در رایانه :............................................................................................................ 26

برنامه نویسی رایانه :..................................................................................................................... 26

زبان برنامه‌نویسی......................................................................................................................... 27

زبان‌های برنامه نویسی................................................................................................................... 27

نمونه یک برنامه.......................................................................................................................... 28

پارادایم‌ها.................................................................................................................................. 29

برنامه نویسی موازی :................................................................................................................... 30

تعریف...................................................................................................................................... 30

هوش مصنوعی :.......................................................................................................................... 31

تعریف و طبیعت هوش مصنوعی...................................................................................................... 33

فلسفه? هوش مصنوعی................................................................................................................... 34

مدیریّت پیچیدگی........................................................................................................................ 34

تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی.................................................................................. 36

سیستم‌های خبره......................................................................................................................... 37

عامل‌های هوشمند........................................................................................................................ 37

برنامه نویسی شی گرا :.................................................................................................................. 38

وراثت...................................................................................................................................... 39

کپسوله‌سازی............................................................................................................................... 39

چندریختی................................................................................................................................. 40

انتزاع / تجرید............................................................................................................................. 40

یک مثال کاربردی........................................................................................................................ 40

ارتباط اشیاء............................................................................................................................... 41

سامانه های چند عامله :................................................................................................................. 42

مزایا........................................................................................................................................ 42

معایب...................................................................................................................................... 43

روبوکاپ................................................................................................................................... 43

مدریت برنامه های به هم وابسته....................................................................................................... 44

چهار نوع متفاوت تعاملات بین مسائل:.............................................................................................. 44

5 تنظیم ترکیب پورتفولیو............................................................................................................... 45

مدیریت پروژه و راهبری پروژه........................................................................................................ 46

فصل پنجم : چکیده مطالعات فنی ، مالی و اقتصادی.............................................................................. 49

جدول (1-1) جمع بندی مشخصات اصلی طرح تولید........................................................................... 50

نتیجه گیری :.............................................................................................................................. 52




خلاصه طرح

در این پروژه به بررسی شرکت تولید کننده نرم افزارهای رایانه ای از دیدگاه کارآفرینی پرداخته شده است ، هدف از این پروژه بررسی توجیه اقتصادی طرح مذکور میباشد ، برای رسیدن به هدف مورد نظر با بهره گیری از روش های آماری و اقتصادی و برآورد مالی طرح مورد بررسی قرار گرفته است ، این پروژه مشتمل بر پنج فصل میباشد ، فصل اول معرفی طرح است ، نام طرح ، ظرفیت تولید ، محصولات تولیدی و ... فصل دوم به بررسی نیروی انسانی مورد نیاز پرداخته است ، فصل سوم شامل هزینه های مورد نیاز طرح میباشد ، فصل چهارم شرح فرآیند تولید محصول میباشد ، در این فصل به بررسی اطلاعات فنی مورد نیاز پرداخته شده است ، فصل پنجم چکیده مطالعات فنی و اقتصادی طرح میباشد .








پیشگفتار :

مهندسی نرم‌افزار پیشه‌ای است که به یاری دانش رایانه و دیگر فناوری‌ها و روش‌ها به آفریدن و نگاهداری نرم افزار رایانه‌ای می‌پردازد. مسائل اصلی مهندسی نرم‌افزار تولید نرم‌افزار بر اساس موارد زیر است:

الزامات تعیین شده
در زمان تعیین شده
در محدوده? بودجه پیش‌بینی شده





فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز :

تعریف مهندسی نرم افزار

مهندسی نرم افزار طراحی،برنامه نویسی، توسعه، مستند سازی و نگهداری نرم افزار با بکارگرفتن روشهای فنی و عملی از علوم کامپیوتر ، مدیریت پروزه ، مهندسی ، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینه‌ها است.

اصطلاح مهندسی نرم افزار بعد از سال ???? شناخته شد، طی کنفرانس مهندسی نرم افزار ناتو ???? (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس معرفی شد، و از آن پس بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.



اصطلاح مهندسی نرم‌افزار عموماً به معانی مختلفی به کار می‌رود :



به‌عنوان یک اصطلاح جامع برای تمامی جنبه‌های عملی برنامه‌نویسی کامپیوتر، در مقابل تئوری برنامه نویسی کامپیوتر، که علوم کامپیوتر نامیده می‌شود.

به‌عنوان اصطلاح مجسم کننده طرفداری از یک رویکرد خاص نسبت به برنامه‌نویسی کامپیوتر ، که اصرار می‌کند که مهندسی نرم‌افزار، بجای انکه هنر یا مهارت باشد، باید به‌عنوان یک رشته عملی مهندسی تلقی شود و از جمع کردن و تدوین روشهای عملی توصیه شده به شکل متدولوژی‌های مهندسی نرم افزارطرفداری می‌کند.

مهندسی نرم افزار عبارتست از : الف) کاربرد یک رویکرد سیستماتیک، انتظام یافته، قابل سنجش نسبت به توسعه، عملکرد، و نگهداری نرم افزار، که کاربرد مهندسی در نرم افزار است و ب) مطالعه روشهای موجود در استاندارد IEEE


محدوده مهندسی نرم افزار و تمرکز آن

مهندسی نرم افزار به مفهوم، توسعه و بازبینی یک سیستم نرم افزاری مربوط است. این رشته علمی با شناسایی، تعریف، فهمیدن، و بازبینی خصوصیات مورد نیاز نرم افزار حاصل سر و کار دارد. این خصوصیات نرم افزاری ممکن است شامل : پاسخگویی به نیازها، قابلیت اطمینان، قابلیت نگهداری، در دسترس بودن، قابلیت تست، استفاده آسان، قابلیت حمل و سایر خصوصیات باشد مهندسی نرم افزار اشاره می‌کند به این خصوصیات با آماده کردن مشخصات معین طراحی و فنی که ، اگر بدرستی پیاده سازی شود، نرم افزاری را تولید خواهد کرد که میتواند بررسی شود که آیا این نیازمندیها را تامین می‌کند یا خیر.

مهندسی نرم افزار همچنین با خصوصیات پروسه توسعه نرم افزاری در ارتباط است. در این خصوص، با خصوصیاتی مانند هزینه توسعه نرم افزار، طول مدت توسعه نرم افزار، و ریسک‌های توسعه نرم افزار درگیر است.


نیاز به مهندسی نرم افزار

نرم افزار عموماً از محصولات و موقعیتهایی شناخته می‌شود که قابلیت اطمینان زیادی از آن انتظار میرود، حتی در شرایط طاقت فرسا، مانند نظارت و کنترل نیروگاههای انرژِی هسته‌ای، یا هدایت یک هواپیمای مسافربری در هوا، چنین برنامه‌هایی شامل هزاران خط کد هستند، که از نظر پیچیدگی با پیچیده ترین ماشینهای مدرن قابل مقایسه‌اند. به‌عنوان مثال یک هواپیمای مسافربری چند میلیون قطعه فیزیکی دارد (و یک شاتل فضایی خدود ده میلیون بخش دارد)، در حالی که نرم افزار هدایت چنین هواپیمایی میتواند تا ? میلیون خط کد داشته باشد.


تکنولوژی‌ها و روشهای عملی

مهندسین نرم افزار طرفدار تکنولوژی‌ها و روشهای عملی بسیار متفاوت و مختلفی هستند، که با هم ناسازگارند. این بحث در سالهای دهه ?? میلادی شروع شد و ممکن است برای همیشه ادامه پیدا کند. مهندسین نرم افزار از تکنولوژی‌ها و روشهای عملی بسیار متنوعی استفاده می‌کنند. کسانی که کار عملی می‌کنند از تکنولوژی‌های متنوعی استفاده می‌کنند : کامپایلرها، منابع کد، پردازشگرهای متن. کسانی که کار عملی می‌کنند از روشهای عملی بسیار متنوعی استفاده می‌کنند تا تلاشهایشان را اجرا و هماهنگ کنند : برنامه نویسی در دسته‌های دونفری، بازبینی کد، و جلسات روزانه. هدف هر مهندس نرم افزار بایستی رسیدن به ایده‌های جدید خارج از مدلهای طراحی شده قبلی باشد، که باید شفاف بوده و بخوبی مستند شده باشد.

با وجود رشد فزاینده اقتصادی و قابلیت تولید فزاینده‌ای که توسط نرم افزار ایجاد شده ، هنوز هم بحث و جدل‌های ماندگار درباره کیفیت نرم افزار ادامه دارند.


فلسفه? هوش مصنوعی

بطور کلی ماهیت وجودی هوش به مفهوم جمع آوری اطلاعات, استقرا و تحلیل تجربیات به منظور رسیدن به دانش و یا ارایه تصمیم میباشد. در واقع هوش به مفهوم به کارگیری تجربه به منظور حل مسایل دریافت شده تلقی می‌شود. هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشینهایی با هوش با به کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی و یا حیوانی و نهایتا دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی میباشد.

در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می‌توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم میباشد در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه‌هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر میباشد. در نتیجه علی رغم وجود کامپیوترهای بسیار کارا و قوی در عصر حاضر ما هنوز قادر به پیاده کردن هوشی نزدیک به هوش انسان در ایجاد هوشهای مصنوعی نبوده‌ایم.

بطور کلّی، هوش مصنوعی را می‌توان از زوایای متفاوتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. مابین هوش مصنوعی به عنوان یک هدف، هوش مصنوعی به عنوان یک رشته تحصیلی دانشگاهی، و یا هوش مصنوعی به عنوان مجموعه? فنون و راه کارهایی که توسط مراکز علمی مختلف و صنایع گوناگون تنظیم و توسعه یافته‌است باید تفاوت قائل بود.

مدیریّت پیچیدگی

ایجاد و ابداع فنون و تکنیک‌های لازم برای مدیریّت پیچیده گی را باید به عنوان هسته? بنیادین تلاش‌های علمی و پژوهشی گذشته، حال، و آینده، در تمامی زمینه‌های علوم رایانه، و به ویژه، در هوش مصنوعی معرّفی کرد. شیوه‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، در واقع، برای حلّ آن دسته از مسائل به وجود آمده‌است که به طور سهل و آسان توسط برنامه‌نویسی تابعی (Functional programming)، یا شیوه‌های ریاضی قابل حلّ نبوده‌اند.

در بسیاری از موارد، با پوشانیدن و پنهان ساختن جزئیّات فاقد اهمّیّت است که بر پیچیدگی فائق می‌آییم، و می‌توانیم بر روی بخش‌هایی از مسئله متمرکز شویم که مهم‌تر است. تلاش اصلی، در واقع، ایجاد و دستیابی به لایه‌ها و ترازهای بالاتر و بالاتر تجربد را نشانه می‌رود، تا آنجا که، سرانجام برنامه‌های کامپوتری درست در همان سطحی کار خواهند کرد که خود انسان‌ها به کار مشغولند.

به یاری پژوهش های گسترده دانشمندان علوم مرتبط، هوش مصنوعی از آغاز پیدایش تاکنون راه بسیاری پیموده‌است. در این راستا، تحقیقاتی که بر روی توانایی آموختن زبانها انجام گرفت و همچنین درک عمیق از احساسات، دانشمندان را در پیشبرد این علم، یاری کرده‌است. یکی از اهداف متخصصین، تولید ماشینهایی است که دارای احساسات بوده و دست کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند.

برای نمونه به رباتی هوشمند بیاندیشید که بتواند اعضای بدن خود را به حرکت درآورد، او نسبت به این حرکت خود آگاه بوده و با سعی و خطا، دامنه حرکت خود را گسترش می‌دهد، و با هر حرکت موفقیت آمیز یا اشتباه، دامنه تجربیات خود را وسعت بخشیده و سر انجام راه رفته و یا حتی می‌دود و یا به روشی برای جابجا شدن، دست می‌یابد، که سازندگانش، برای او، متصور نبوده‌اند.

هر چند مثال ما در تولید ماشینهای هوشمند، کمی آرمانی است، ولی به هیچ عنوان دور از دسترس نیست. دانشمندان، عموماً برای تولید چنین ماشینهایی، از تنها مدلی که در طبیعت وجود دارد، یعنی توانایی یادگیری در موجودات زنده بخصوص انسان، بهره می‌برند.

آنها بدنبال ساخت ماشینی مقلد هستند، که بتواند با شبیه‌سازی رفتارهای میلیونها باخته مغز انسان، همچون یک موجود متفکر به اندیشیدن بپردازد.


وراثت

وراثت یا ارث بری (Inheritance) از مفاهیم اساسی برنامه نویسی شیءگراست. هر شیء یک نمونه از یک کلاس است و هر کلاس می‌تواند از کلاس یا کلاسهای دیگری مشتق شده باشد (خواص متدها یا رویدادهای کلاس‌های دیگر را به ارث ببرد). در یک مثال ساده می‌توان اتومبیلی را در نظر گرفت که برای جلوگیری از بازنویسی خواص عمومی اتومبیل شامل: چهار چرخ، متدهای حرکت چرخ، متد چرخاندن فرمان، فرمان، بدنه، در و غیره، می‌توان یک کلاس پایه از اتومبیل ایجاد کرد سپس مثلاً برای اتومبیل زانتیا مدل C5 یک کلاس جدید ایجاد کرده که خواص، متدها و رویدادهای عمومی اتومبیل را داشته باشد و فقط برای خواص، متدها و رویدادهای جدید این اتومبیل کد نوشته شود. این ویژگی باعث صرفه‌جویی در نوشتن کد و تا حدودی تضمین صحت کد موجود می‌شود. به عنوان مثال اگر کلاس پایه مشکلی داشته باد فقط کافی است کلاس پایه تغییر داده شود و در تمامی کلاس‌هایی که از این کلاس پایه ویژگی‌ای ا به ارث برده‌اند این تغییر اعمال خواهد شد.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی راه اندازی گلخانه

پروژه کارآفرینی راه اندازی گلخانه در 54 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 181 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54
پروژه کارآفرینی راه اندازی گلخانه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی راه اندازی گلخانه در 54 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه :

گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن کلیه عوامل محیطی قابل کنترل بوده و برای کشتهای متراکم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث میگردد.

احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن ?? میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک وآب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.



تعریف گلخانه:

گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن کلیه عوامل محیطی قابل کنترل بوده و برای کشتهای متراکم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث میگردد.



انواع گلخانه ها :

گلخانه ها از نظر نوع تو لید و نوع تیپ سازه دارای انواع مختلفی به شرح ذیل می باشند.



تقسیم بندی بر اساس نوع تولید:

? گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی (ریحان- شاهی و...) می باشد.

? گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.

? سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی

از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند:



?) گلخانه های چوبی

اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا ? تا ? متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.

?) گلخانه های فلزی یا مدرن



جدول ?

اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ?/? متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.

اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ??-??% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است.



سالنهای گلخانه ای تولید قارچ های خوراکی:

کارگاههای تولید قارچ های خوراکی با بلوک, آجر, سیمان, بصورت یک ساختمان معمـولی ســاخته می شود و در آن امکانات گرمایشی, سرماساز و رطوبت ساز تعبیه می شود.

بعضی از کارگاههای تولید قارچ بصورت گلخانه ای احداث میگردد ولی با توجه به اینکه رشد قارچ به نور ناچیزی نیاز دارد. پوشش های گلخانه ها از نوع پلاستیک های رنگی که نور ناچیزی باید از آن عبور کند انتخاب می شود.

قارچ های خوراکی که در ایران پرورش داده می شوند عبارتند از قارچ دکمه ای و قارچ صدفی, تولید قارچ دکمه ای علاوه بر سالنهای پرورش نیاز به کارگاه تولید کمپوست دارد که تولید کمپوست آلودگی محیط را به همراه دارد. لذا باید این کارگاهها در خارج از مناطق مسکونی و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست احداث شود.

بستر پرورش قارچ صدفی کاه وکلش غلات است و چون نیازی به کمپوست ندارد موجب آلودگی محیط نمی شود و در مناطق مسکونی هم می توان به پرورش آن اقدام نمود و نیازی به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.



? انواع بسترهای کاشت محصولات گلخانه ای

بستر کاشت در گلخانه ها به دو صورت خاکی و یا هیدروپونیک(بدون خاک)هستند که در کشت خاکی ریشه گیاه در خاک قرار میگیرد که در این روش مدیریت تغذیه آسان و نیاز به دانش فنی زیادی ندارد ولی مقداری از مواد غذایی مصرفی از دسترس گیاه خارج و بیماریهای خاکزی همواره کشت را تهدید می کند.





جدول ?

در کشت هیدروپونیک ریشه گیاه در موادی نظیر پرلایت, پشم سنگ, لیکا, ماسه و....... قرار داده می شود و مواد غذایی مستقیماً در دسترس گیاه قرار میگیرد که این روش مصرف آب را کاهش, بیماریهای خاکزی کم و عملکرد را در واحد سطح افزایش می دهد امّا نیاز به دانش فنی بالا و مدیر کارآزموده و متخصص دارد و هزینه ساخت هم ??-?? درصد افزایش می یابد.

مهمترین مزیت تولیدات گلخانه ای نسبت به تولید در فضای باز عبارتند از: اشتغالزایی بالا, مصرف آب کم و افزایش تولید در واحد سطح.



عملکرد= تولیدات گلخانه ای

مهمترین مزیت تولیدات گلخانه ای نسبت به تولید در فضای باز عبارتند از: اشتغالزایی بالا, مصرف آب کم و افزایش تولید در واحد سطح.



شرایط لازم برای احداث گلخانه

برای احداث هر گلخانه باید موارد ذیل مد نظر قرار گیرد:



? محل مناسب احداث گلخانه

خاک محل احداث گلخانه باید دارای بافتی متوسط, زهکشی مناسب, فاقد شوری و قلیائیت, آهک و گچ باشد. محل گلخانه حتی الامکان نزدیک جاده های اصلی یا دارای جاده های مناسب باشد. شیب های تند, محلهای بادگیر مکان مناسبی برای احداث گلخانه نیستند. ابعاد زمین باید طوری انتخاب شود که بتوان گلخانه ها را در جهت شمال – جنوب در آن احداث نمود.



? وجود آب کافی با کیفیت مناسب

حداقل آب مورد نیاز برای ????مترمربع گلخانه در هر شبانروز در فصل تابستان(پیک مصرف)??-? مترمکعب است که با توجه به میزان آب موجود, سطح گلخانه قابل احداث را میتوان مشخص کرد. علاوه بر مقدار آب, کیفیت آب از عوامل مهم در تولید محصولات گلخانه ای است.

تحمّل گیاه نسبت به املاح موجود در آب آبیاری متفاوت است. مهمترین عامل محدود کننده برای کشت های گلخانه ای شوری یا EC آب است.

EC قابل تحمّل برای گیاهان در جدول (شماره?) بیان گردیده است.

میزان EC اگر از مقادیر ذکر شده بیشتر گردد عملکرد محصول کاهش می یابد. علاوه بر EC, میزان سدیم قابل جذب(S.A.R),کلر, بیکربنات موجود در آب هم در عملکرد محصول مؤثرند لذا لازم است قبل از احداث گلخانه از آب مورد استفاده, آزمایش کاملی بعمل آید.



EC مناسب برای کشت محصولات گلخانه ای

جدول ?

نوع محصول / EC قابل قبول

خیار / ?

گوجه فرنگی / ?/?

توت فرنگی / ?

فلفل / ?

خربزه / ?

گل رز / ?/?

آلسترومریا / ?/?

لیسیانوس / ?

گلایول / ?



تجهیزات و ادوات مورد نیاز در گلخانه ها

از تجهیزات و ادوات مورد نیاز گلخانه میتوان به سیستم گرمایشی, سرمایشی, ژنراتور و... اشاره نمود.

الف) انواع سیستم گرمایشی:

?) سیستم مرکزی:

سیستم شوفاژ (برای گلخانه های بالای ?/.هکتار) در این سیستم از بخار آب یا آب داغ استفاده می شود.

?) سیستم موضعی:

بخاری شامل سه دسته, بخاریهای منفرد یا تراکمی– بخاریهای کنوکسیونی یا همرفتی– بخاریهای تابشی با انرژی پایین.

ب) انواع سیستم سرمایشی:

?) سیستم خنک کننده تابستانه:

ـ سیستم خنک کننده فن وپد:

متداولترین سیستم تابستانه در گلخانه ها به شمار می رود.

(Fan and pad evaporative coding system)

?،?. سیستم خنک کننده تبخیری (مه پاش)

(Fog evaporating cooling system)

?) سیستم خنک کننده زمستانه

ــ سیستم تیوپ– پنکه

( ّFan tube ventilation)



استاندارد در گلخانه:

تامین نیازهای غذایی بشر همواره جزء اولین تلاشهای انسان بوده است. با گذشت زمان و با افزایش جمعیت و پیشرفت روزافزون دانش فنی در جوامع بشری نیاز به اصلاح روشهای سنتی تولید و دستیابی به راندمان بالا و کیفیت عالی محصولات تولید شده کاملاً محسوس بوده است. بر این اساس متخصصین امر کشاورزی اقدام به ارائه? راهکارهای اصولی با هدف بالا بردن عملکرد و کاهش هزینه? تمام شده? محصولات، ضمن رعایت اصل کیفیت نموده‌اند. روشهای به‌زراعی متداول نمونه‌ای از این راهکارها می‌باشد که تا حدودی توانسته است اهداف مورد نظر متخصصین امر را تامین نماید.

تعیین فواصل مناسب کاشت، معرفی نوع، مقدار و زمان استفاده از کودهای شیمیایی، روشهای کارآمد مبارزه با آفات و ... از دیرباز مورد توجه متولیان امر کشاورزی بوده است.

در این میان گلخانه به جهت راندمان بالا و سهولت در امر تولید و ... مورد توجه متخصصین سازمان تغذیه خار و بار جهانی (FAO) قرار گرفت و این سازمان در راستای افزایش میزان بهره‌وری‌ و کیفیت تولیدات و کاهش هزینه‌های جاری استانداردهایی را معرفی کرد که امروزه این استانداردها در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این استانداردها می‌توان به استاندارد ساختمان و سازه? گلخانه و استاندارد روش کشت و مبارزه با آفات و امراض اشاره کرد.

در طرحی که این سازمان برای سازه‌های گلخانه‌ای معرفی کرده تمام اسکلت گلخانه پیش ساخته و بدون استفاده از هرگونه جوشکاری و تماماً فلز آهن گالوانیزه بوده و توسط پیچ و مهره و بست مونتاژ می‌شود.

ارتفاع و عرض دهانه بنا به نوع کشت متفاوت بوده و این سازه از نظر مهندسی لزوماً باید در برابر باد با سرعت ??? کیلومتر در ساعت و وزن برف تا ارتفاع ?? سانتیمتر (در صورت روشن بودن سیستم گرمایشی) مقاوم باشد. در این سازه جهت تهویه? مناسب، پنجره‌های کناری به ارتفاع ?/? متر در طرفین و سیستم پد و فن در ابتدا و انتهای گلخانه و پنجره? سقفی سراسری دقیقاً در راس کمان تعبیه می‌شود. برای پوشش این سازه از پلاستیک آنتی UV (حداقل دارای ?% ماده? موثر) و ضد عرق و در مکانهای سردسیری و کم نور استفاده از پوشش پلی کربنات دو جداره (حداقل فاصله? دو جداره ? میلیمتر) پیشنهاد می‌شود. جهت حفظ دما و انرژی، این سازه به صورت به هم پیوسته بوده و حتی‌الامکان یک‌پارچه و دارای اندازه? طول و عرض نزدیک به هم (تقریباً مربع شکل) می‌باشد.

طرحی که این سازمان برای روش کشت استاندارد معرفی کرده است، کشت به روش هایدروپونیک می‌باشد. متخصصین علم تغذیه گیاهی با در نظر گرفتن تمهیدات خاص ضمن یک حرکت جسورانه روشی را پیشنهاد کردند تا طی آن خاک زراعی به مفهوم عام از مجموعه روشهای کشت گیاهان حذف شده و تغذیه گیاهان با استفاده از محلولهای غذایی دقیق صورت گیرد.

این روش ابتدا توسط سازمان فضانوردی ایالات متحده (ناسا) برای تامین غذای فضانوردان بدون نیاز به خاک در فضا طراحی شد. سپس محققین به ارزش بالای تولیدی این سیستم پی بردند و بحثها بر روی استفاده از این سیستم برای تولید تجاری محصولات در کشورهای پیشرفته آغاز شد. آزمونها و مطالعات بیشتر نشان داد که این روش تولید گیاهان دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به روشهای سنتی می‌باشد.

هیدرو پونیک یا آب کشت عبارت است از کشت گیاه در آب یا محلول غذایی . در تعریف عملی دیگر این روش طریقه کاشتی است که در آن گیاهان، هر بار که آبیاری می شوند، مواد غذایی کودی هم به آنها داده می شود.

استفاده از هیدروپونیک توام با گلخانه ، سیستمی با تکنولوژی سطح بالااست. میزان تولید در چنین سیستمی نیز بسیار بالا بوده و از نظر مصرف آب و زمین بسیار با صرفه و در برابر شرایط جوی محفوظ است. از آنجا که تنظیم شرایط محیطی ریشه و هوا اهمیت فوق العاده ای در یک چنین سیستمهای کشاورزی دارد، پرورش گیاه در فضایی انجام می گیرد که در طراحی آن کنترل حرارت محیط ریشه و هوا ، نور ، آب ، تغذیه گیاه و شرایط نامساعد جوی تماماً در نظر گرفته شده است.



مزایای استفاده از این روش به شرح زیر می باشد:

? افزایش طول دوره رشد گیاهان و مخصوصاً سبزیجات میوه ای

به گونه ای که می توان زمان میوه دهی را برای محصولاتی مانند خیار و گوجه فرنگی تا ? ماه افزایش داد که این امر خود به دلیل عدم تلاش گیاه و عدم صرف انرژی زیاد برای جذب مواد غذایی مورد نیاز می‌باشد که موجب جوان‌تر و شاداب‌تر ماندن بوته ها می‌شود. در اختیار قرار گرفتن مواد غذایی بدون هیچگونه کم و کاستی در عناصر ماکرو و میکرو موجب بالا رفتن کیفیت میوه ها و همچنین افزایش کمی تعداد میوه ها می‌شود. همچنین ارقام مورد استفاده در سیستم هایدروپونیک به دلیل عدم وجود مشکل تغذیه ای، ارقامی با عملکرد بالا و رشد زایشی قوی (برای محصولات میوه ای) هستند که اصطلاحا ارقام پرگل نامیده می شوند و راندمان محصول را به میزان قابل توجهی بالا می برند. برداشت بالاترین میزان محصول سیستم را از نظر اقتصادی حتی در اراضی گرانقیمت یا نواحی پر تراکم مقرون به صرفه می سازد.



? کمترین استفاده از مواد سمی و شیمیایی برای کنترل آفات و بیماریها

با در نظر گرفتن محیط کشت گیاهان و ضمن رعایت بهداشت محیط گلخانه می توان آلودگی را در این سیستم کشت گیاهان به حداقل رسانید به گونه ای که نیاز به استفاده از علفکشها به صفر رسیده و سموم دفع آفات نباتی نیز در حداقل مقدار ممکن استفاده می‌شود که موجب بالا رفتن ارزش غذایی محصولات می شود. همچنین به علت عدم وجود خاک، مشکل عمده? تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای که بیماری‌های خاکزاد می‌باشد در این روش منتفی می‌گردد.



? کاهش هزینه های جاری تولید

استفاده از سیستم هایدروپونیک به دلیل کاهش نیروی کار انسانی، عدم نیاز به عملیات خاک ورزی و استفاده از سموم و عدم نیاز به مبارزه با علفهای هرز موجب کاهش هزینه های جاری تولید می شود. مخارج کار برای شخم و آماده سازی زمین ، تدخین خاک و ضد عفونی آب آبیاری و دیگر عملیات سنتی عملاً حذف میشود.

در جاهایی که خاک (زراعی) وجود ندارد یا در جاهایی که خاک آلوده به بیماری هست گیاهان را میتوان به این روش کشت نمود .

کنترل بهتر شرایط محیطی ( محیط ریشه ، تغذیه و آبیاری به موقع) یکی دیگر از مزایای این سیستمها است و در شرایط گلخانه از لحاظ نور ، درجه حرارت ، رطوبت و ترکیبات شیمیایی هوا قابل کنترل است.

از آب حاوی مقادیر بالای نمک محلول با دقت زیاد میتوان استفاده کرد. چنانچه نمکهای محلول آب مصرفی بیشتر از ??? ppm باشد از یک سیستم آبکشت باز میتوان استفاده کرد و در آن با شستشوی مکرر محیط کشت از تجمع بیش از حد نمکهای محلول میشود جلوگیری کرد

سرمایش

معمولاً ممکن است گردش هوا به تنهائی توسط تهویه در اواسط تابستان کافی نباشد. در تابستان اغلب لازم است که دمای هوا با استفاده از سرمایش تبخیری کاهش یابد. همچنین ممکن است در طول تابستان شدت تابش خورشید برای گیاهان خیلی زیاد باشد. لذا در طول این دوره ممکن است سرمایش تبخیری، ایجاد سایه با رنگ‌آمیزی ضروری باشد.

سیستم سرمایش تبخیری شامل یک فن و یک اپراتور برای تبخیر آب می‌باشد. بدین‌وسیله هوا خنک‌شده و رطوبت آن افزایش می‌یابد. طی فرآیند سرمایش تبخیری، گرمای هوا برای تغییر حالت آب از مایع به بخار گرفته می‌شود. به این ترتیب هوای خنک و مرطوب به گلخانه وارد می‌شود، در حالی‌‌که هوای گرم داخل از طریق دریچه‌های سقفی و دیگر منافذ به خارج رانده می‌شود.

سیستم سرمایش تبخیری در حالتی‌ که رطوبت هوای خارج پائین باشد، بهتر و مناسب‌تر عمل می‌کند. این سیستم را می‌توان بدون تبخیر آب برای تجدید هوای گلخانه مورد استفاده قرار داد. ظرفیت سیستم سرمایش تبخیری باید ? تا ?/? برابر حجم گلخانه باشد



دی‌اکسیدکربن و نور

دی‌اکسیدکربن و نور برای رشد گیاهان ضروری می‌باشد. صبحگاهان با بالا آمدن آفتاب، گیاهان تولید انرژی غذائی (فتوسنتز) را آغاز می‌کنند. میزان دی‌اکسیدکربن در گلخانه، به واسطه مصرف توسط گیاهان، کاهش می‌یابد.

با تجدید هوا می‌توان میزان دی‌اکسیدکربن را به اندازه میزان آن در محیط بیرون بالا برد. از آنجا که ‌دی‌اکسیدکربن و نور در فرآیند فتوسنتز مکمل یکدیگر هستند، با تأمین روشنائی تکمیلی و تزریق دی‌اکسیدکربن می‌توان بازده سبزیجات و گلدهی محصولات را افزایش داد. دی‌اکسیدکربن مایع، یخ خشک و احتراق سوخت‌های بدون سولفور می‌تواند به‌عنوان منابع تأمین دی‌اکسیدکربن مورد استفاده قرار گیرد.







شرایط محیطی

فعالیت‌های شیمیائی صورت گرفته در فرآیند فتوسنتز گیاهان، مستقیماً متأثر از شرایط محیطی می‌باشد. فتوسنتز به عواملی مانند دما، شدت نور و وجود آب و موادغذائی وابسته است. تنفس گیاه نسبت به دما حساس می‌باشد. محدوده دمائی توصیه‌شده برای بیشتر گیاهان گلخانه‌ای که منجر به بالاترین بازده فتوسنتزی می‌شود، چیزی بین ?? تا ?? درجه فارنهایت می‌باشد. بنابراین بدون توجه به اینکه گلخانه برای چه‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید محیط آن کنترل شده باشد. این‌کار برای سلامت گیاهان گلخانه ضروری می‌باشد.

انتخاب بذر:

بعد از انتخاب زمان کشت باید بذر مناسب و خوبی انتخاب کنیم که بر اساس تقسیم بندی اقلیم های مناسب صورت می گیرد.مثلا برای مناطق جنوبی که زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و تا آخر خرداد سال بعد می توان برداشت محصول داشت و یا مناطق شمالی و مرکزی که کار کشت از اوائل دی ماه شروع می شود بذرهای تک گل پیشنهاد می شود که دارای برگ های کوچک و مقاوم به سرما بوده و جهت دوره های طولانی مناسب می باشد ولی در اقلیم های که دو فصل کشت دارند بهتر است از واریته های پرگل که محصول زیادی در زمان کوتاه دارنداستفاده گردد.

شایان ذکر است که بسیاری از کشاورزان بدون توجه به نوع واریته و زمان کشت آن و تنها به علت پر گل بودن آن اقدام به کشت در فصولی می نمایند که مناسب حال آن بذر نیست در نتیجه با مشکلاتی مواجه می شوند که برای آنها اندکی ناشناخته و غریب می نماید.کشاورزانی که آشنایی با خواص واریته های مختلف ندارند اشتباه عمده ای را مرتکب می شوند و آن این است که واریته های پر گلی را که برای فصول بهاره کشت نموده اند و محصول خوب و زیادی برداشت کرده اند مجددا برای کشت پائیزه انتخاب می کنند. با شروع فصل سرما و کوتاه شدن طول روز تعداد زیادی میوه های کوچک در هر بوته مشاهده می کنند که به علت ریز ماندن میوه ها بر روی ساقه محصولی برداشت نمی کنند و با تصوراتی که دارند کود و سم را به گیاه تحمیل می کنند در حالی که بذر های تک گل بوده و از آن میوه کمتری مشاهده می کنند اما محصول بیشتری برداشت می شود.



نحوه کشت :

پس از انتخاب بذر باید فکر نحوه کشت باشیم به طور کلی در مقابل ما دو راه برای کشت بذر قرار دارد. یکی کشت مستقیم و کشت به صورت خزانه که از این دو راه به خاطر صرفه جویی در استفاده از امکانات گلخانه ای و مراقبت بیشتر و بهتر تا جوانه زدن بهتر است از کشت در خزانه بهره گیری کرد. برای کشت مستقیم زمین باید رطوبت کافی داشته و به اصطلاح گاورو باشد و بهتر است زیر و روی بذر به مقدار مورد نیاز بیته موس ریخته شود.

بهترین خاک برای کشت در گلدانهای نشاء ماده ای طبیعی به نام بیته موس می باشد که در بازار انواع خارجی و ایرانی آن یافت می شود.اگر محل قرار گرفتن سینی نشاء دارای درجه سانتی گراد حرارت بوده و نور و رطوبت کافی وجود داشته باشد پس از ? تا ? روز بذر جوانه می زند و چنانچه شرایط مناسب نبوده و عوامل نور و گرما و رطوبت به صورت دلخواه نباشد اولا در زمان جوانه زنی تاخیر ایجاد می شود و ثانیا در جریان رشد گیاه نیز اختلالاتی پدیدار خواهد شد. توصیه می شود این نوع بذرها را به علت گرانی آنها ساعت قبل از کاشت در زمین و یا گلدان در یک پارچه نخی و یا پنبه ای در دمای درجه سانتی گراد نگهداری کرد. باید دقت کرد قبل از این کار بذرها ابتدا در آب ولرم خیسانده شوند از طرفی باید مراقبت های لازم را به عمل آورد تا گیاه جوان بدون آفت و بیماری به زمین منتقل شود.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی راه اندازی کارگاه آبکاری قطعات پلاستیکی

پروژه کارآفرینی راه اندازی کارگاه آبکاری قطعات پلاستیکی در 64 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی صنعتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 560 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64
پروژه کارآفرینی راه اندازی کارگاه آبکاری قطعات پلاستیکی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی راه اندازی کارگاه آبکاری قطعات پلاستیکی در 64 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

1- معرفی محصول -------------------------------------------------------------------- 1

1-1- نام و کد محصول-------------------------------------------------------------- 4

2-1- شماره تعرفه گمرکی----------------------------------------------------------- 4

3-1- شرایط واردات----------------------------------------------------------------- 4

4-1- بررسی و ارائه استاندارد ملی------------------------------------------------------ 4

5-1- بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی---------------------------- 5

6-1- توضیح موارد مصرف و کاربرد----------------------------------------------------- 6

7-1- بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر محصول ------------------------- 8

8-1- اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز-------------------------------------------- 11

9-1- کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول-------------------------------- 12

10-1- شرایط صادرات------------------------------------------------------------- 12

2- وضعیت عرضه و تقاضا-------------------------------------------------------------- 12

1-2- بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید-------------------------------------------12

2-2- بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا------------------------13

3-2- بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم--------------------------------------14

4-2- بررسی روند مصرف از آغاز برنامه-------------------------------------------------14

5-2- بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم-------------------------------------15

6-2- بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم -------------------------15

3- بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و عرضه محصول در کشور -------------------------16

4- تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم ----------------------------------------- 39

5- بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی------------------------------------------------41

6- میزان مواد اولیه مورد نیاز و محل تامین آن--------------------------------------------- 46

7- پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح -----------------------------------------------47

8- وضعیت تامین نیروی انسانی و اشتغال--------------------------------------------------47

9- بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی--------------------48

10- وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ----------------------------------------------50

11- تجزیه و تحلیل و جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید--------------- 53

منابع ------------------------------------------------------------------------------53




1 معرفی محصول

مقدمه

مجموعه فرآیندهایی که تحت آن، سطح قطعات فلزی و یا غیر فلزی (اجسام رسانا، نیمه رسانا و نارسانا (با لایه هایی از فلز یا غیر فلز جهت دستیابی به سطوح مناسب برای کاربردهای صنعتی و یا تزئینی و کاهش هزینه تولید، پوشیده می شوند را آبکاری می گویند.

به طور کلی آبکاری قطعات پلاستیکی صنعتی نو محسوب می گردد چراکه اولین قطعات پلاستیکی آبکاری شده با جریان برق (Electroplating) در سال ???? وارد بازار شدند . سبکی پلاستیکها در مقابل فلزات، روش تولید ساده و امکان قالب گیری سریعتر و راحت تر آنها ، عدم نیاز به پرداخت کاری بعد از قالب گیری ، استحکام فیزیکی قابل قبول و مناسب و مقاوم بودن آنها در برابر فرسودگی و قیمت تمام شده پایین تر در مقایسه با مشابه فلزی باعث شده است که این صنعت به سرعت رشد و توسعه یابد . به طوری که امروزه علاوه بر ABS (که اولین و تنها پلیمری بو د که تا سال ها قابل آبکاری بود ) با استفاده از حلالهای ویژه، بسیاری دیگر از پلاستیکها قابل آبکاری می باشند و استفاده از قطعات پلاستیکی آبکاری شده در صنایع مختلف از جمله اتومبیل سازی، لوازم خانگی (یخچال ، تلویزیون، رادیو، ضبط و پنکه ) ، اسباب بازی، موتور سیک لت و دوچرخه ، دکمه و زیور آلات روز به روز کاربرد بیشتری می یابد.



آشنایی با تاریخچه آبکاری

تاریخچه آبکاری در اروپا

صنعت آبکاری به شکل امروزی آن از اواخر قرن هجدهم و با اختراع پیل الکتریکی توسط ولتا فیزیکدان ایتالیایی و تحقیقات میشل فارادی دانشمند انگلیسی که حاصل آن کشف قوانین فارادی بود، آغاز گردید . در سال 1837 موریتس جاکوبی با استفاده از نیروی برق توانست کپی های دقیق (نمونه سازی) از انواع قطعات و کالاها تولید و عرضه نماید . او با ساخت چنین قطعاتی با استفاده از روش نمونه سازی (Electroforming) که یکی از روشهای آبکاری است گامی بزرگ در توسعه صنعت آبکاری به وجود آورد . او همچنین پایه گذار نخستین نشریه های صنعت آبکاری است . در سال 1842 فون زیمنس موفق به آبکاری طلا بر روی قطعات مختلف گردید و این اختراع را به نام خود ثبت کرد . در همان زمان ویلهم پفان هاورز که آلمان ها او را پدر گالوانوتکنیک می خوانند موجب تحولی شگرف در این صنعت گردید.

امروزه با توجه به اهمیت و کارآیی این صنعت در صنایع مختلف و نقش آن در اقتصاد ملی کشورها سرمایه های عظیمی از سوی دولتها و صاحبان صنایع برای پیشرفت این صنعت هزینه می گردد.



تاریخچه آبکاری در ایران باستان

اشکانیان (پارتها ) ، که قومی ایرانی بودند ، در زمان حکومت خود بر ایران باستان و کشورهای همسایه یکی از بزرگترین امپراطوریهای جهان را به وجود آوردند. اسناد تاریخی کشف شده در طول قرنها مانند سکه ها، جامهای شاخی شکل و تکه های سفال شکسته شواهدی بر د ستاوردهای فرهنگی و تمدن عظیم اشکانیان می باشد . درحفاریهای باستانشناسی که در سال 1936 در اطراف پایتخت باستانی اشکانیان (تیسفون ) صورت گرفت، تجهیزات آبکاری الکتریکی کشف گردید . بدین ترتیب معلوم شد که پیش از تولد مسیح، ایرانیان با روش آبکاری الکتریکی طلا و نقره بر روی جامهای فلزی آشنا بوده اند.



تاریخچه آبکاری در ایران معاصر

تاریخچه آبکاری نوین در ایران به پیش از یکصد سال پیش باز می گردد ( 1277 ه .ش ( ابراهیم خان صحاف باشی ( پدر سینمای ایران ) اولین کارگاه آبکاری را در خیابان لاله زار نو تاسیس نموده و با نصب انواع وانهای آبکاری نیکل، مس، برنج، نقره و دستگاههای جنبی مورد نیاز، آبکاری صنعتی را در ایران پایه گذاری نمود .



روش های متداول آبکاری

با توجه به نیاز صنایع و براساس استانداردهای جهانی، پوششها بر اساس یکی از روشهای ذیل بر روی قطعه ایجاد می شوند:

1. آبکاری های الکتریکی (Electroplating) از جنس آهن، ایندیم، برنج، پالادیم، پلاتین، سرب، رودیم ، روی و آلیاژهای آن، طلا و آلیاژهای آن، قلع و آلیاژهای آن، کادمیم، کرم (تزیینی ، سخت ، آلیاژی )، مس، نقره، نیکل

2. آبکاری های تبدیلی :(Conversion Coating) آندایزینگ (معمولی ، رنگی ، سخت ) ، فسفاته ها، کروماته ها

3. آبکاری های شیمیایی (Electroless Plating) مس، نیکل

4. آبکاری های تبادلی Immersion Plating) ) : طلا، مس، نقره، نیکل

5. آبکاری به روش غوطه وری گرم (داغ ) :(Plating Hot dip) آلومینیوم، روی، سرب، قلع

6. آبکاری موضعی (قلمی) (Selective Plating)

7. آبکاری در خلأ (Vacuum Plating)

8. آبکاری تماسی (Contact Plating)

9. الکترولاک (Electro- lacquering)

10. رنگ آمیزی الکتریکی (Electropainting)

11. پوشش پودری (Powder Coating)

12. قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming)

13. پوشش دهی مکانیکی (Mechanical Plating)

14. آبکاری نفوذی (Diffusion Coating)

-1نام و کد محصول (آیسیک 3 )

محصول بررسی شده در این طرح قطعات پلاستیکی آبکاری شده با کد شناسایی کالا (کد آیسیک ) ???????? می باشد. بر اساس سیستم طبقه بندی آیسیک، عدد ?? مربوط به محصولات از لاستیک و پلاستیک ، ???? مربوط به ساخت انواع محصولات پلاستیکی و ???????? شامل قطعات پلاستیکی آبکاری شده می باشد.



1-2 شماره تعرفه گمرکی

قطعات پلاستیکی آبکاری شده تعرفه مشخصی ندارند . می توان گفت که درصدی از دکمه از مواد پلاستیکی پوشانده نشده با مواد نسجی تحت تعرفه 21/9606 از جنس قطعات پلاستیکی آبکاری شده می باشد.



1-3 شرایط واردات

حقوق ورودی برای دکمه از مواد پلاستیکی پوشانده نشده با مواد نسجی تحت تعرفه 21/9606 برابر 40% می باشد.

حقوق پایه طبق ماده ( ? (قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایر ان، شامل حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی می باشد و معادل 4% ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین می شود، حقوق ورودی اطلاق می شود.



4-1- بررسی و ارائه استاندارد ملی

در جدول ? استانداردهای کارخانهای، ملی و بینالمللی در ارتباط با قطعات پلاستیکی آبکاری شده ارائه شده

است.



پوشش گذاری تحت خلا :

پوشش گذاری تحت خلا نیز که با فرایندهای مختلفی صورت می گیرد، از روشهای متداول و رایج جهت پوشش دهی غیر هادیها به ویژه پلاستیک ها می باشد. با استفاده از این روش پوشش هایی با ضخامت یک نانومتر تا یک میکرون قابل حصول می باشد. به لحاظ نازکی پوشش داده شده با این روش در مقایسه با آبکاری قطعه به روش الکتروپلیتینگ استفاده از لاکهای شیمیایی قبل و بعد از پوشش دهی به منظور دستیابی به یک سطح با کیفیت بالا و محافظت شده ضروری می باشد.

از بین روشهای فوق روش عمده رقیب و جایگزین روش پوشش گذاری تحت خلا می باشد که در زیر به مقایسه آن با روش الکتروپلیتینگ پرداخته می شود.



- در مقایسه با روش پوشش گذاری تحت خلا روش الکتروپلیتینگ به سرمایه گذاری اولیه کمتری نیاز دارد.

- چسبندگی فلز به سطح قطعه در آبکاری به روش الکتروپلیتینگ بسیار بهتر از روشهای تحت خلا بوده و در نتیجه پایداری و دوام پوشش داده شده بهتر است.

- امکان افزایش ضخامت پوشش تا ده میکرون و بالاتر و به دست آوردن خصوصیات فیزیکی لازم بر روی سطح قطعه وجود دارد در حالیکه پوشش های ایجاد شده با روشهای تحت خلا معمولا زیر یک میکرون است و به همین دلیل استفاده از لاکهای محافظ بعد از پوشش دهی ضروری می باشد.

- برای جلوگیری از خروج نرم کننده ها ، مواد فرار و سایر افزودنیها از سطح یک قطعه پلاستیکی در شرایط خلا در بسیاری از موارد لازم است یک پوش ش پلیمری اولیه نیز بر روی قطعه پلاستیکی داده شود که موجب افزایش هزینه خواهد شد.

- آبکاری سطوح قطعات پیچیده با روش الکتروپلیتینگ راحت تر صورت می گیرد.

- در روشهای تحت خلا به نیروهای با تخصص بالاتری در مقایسه با روش الکتروپلیتینگ نیاز می باشد.

در مقابل در رابطه با برخی موارد، کاربرد روش استفاده از پوشش دهی تحت خلا به آبکاری با روش الکتروپلیتینگ برتری دارد که اهم آن عبارتند از :

- در این روش به علت اینکه قطعه در تماس مستقیم با مواد شیمیایی قرار نمی گیرد خصوصیات فیزیکی پلیمر تغییر نمی یابد.

- در روش پوشش دهی تحت خلا ، ایجاد پوشش بر روی اکثر پلاستیکها امکان پذیر است در حالیکه در روش الکتروپلیتینگ پوشش دهی بر روی چند نوع پلاستیک موفق بوده و در برخی موارد به محلولهای زبرسازی گران قیمت نیاز می باشد.

- در برخی موارد یک پوشش با ضخامت بسیار کم ( زیر یک میکرون که با لاک محافظت شده باشد (پاسخ گوی نیاز خواهد بود که در چنین حالتی قیمت تمام شده در مقایسه با روش الکتروپلیتینگ کمتر خواهد بود.

- معمولا به آماده سازی قطعه از طریق پوشش دهی با لاک و رزینهای شیمیایی بعد از پوشش دهی نیاز می باشد.



کروم گیری

این مرحله معمولا پس از هر مخزنی که دارای اسید کرومیک باشد قرار داده می شود و هدف آن صرفه جویی در مصرف اسید کرومیک می باشد به این ترتیب که اسید کرومیکی که از وان زبر سازی همراه با قطعه بیرون می آید در این مخزن که حاوی آب است گرفته شد ه و محلولی که به این ترتیب به دست می آید برای جبران کمبود وان زبر سازی که با تبخیر یا طریق دیگری خالی می شود به کار می رود. به این ترتیب این محلول یک محلول شستشو است با این تفاوت که سرریز نداشته و دور ریخته نمی شود. هر اندازه این محلول رقیق تر باشد به همان نسبت مقدار موادی که با شستشوی پس از آن هدر می رود کمتر است . بدین منظور باید سعی شود که هر چه ممکن است مقدار اسید کرومیک کمتری همراه با قطعه وارد این محلول شود.



شستشو

شستشوی قطعه در دو وان (آب وان دوم سر ریز شده و به وان اول می ریزد ) منجر به کاهش قابل توجه اسید کرومیک بر روی قطعه شده و عمر محلول خنثی سازی که در مرحله بعد مورد استفاده قر ار خواهد گرفت را بیشتر خواهد کرد.



کنترل کیفیت محلولها و شرایط کارکرد وانها :

ترکیب وانها و شرایط کارکرد آنها بایستی بر اساس یک برنامه منظم کنترل شوند تا از کارایی و کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.



کنترل کیفیت قط عه حین فرایند :

به منظور حصول اطمینان از آبکاری خوب ، قطعات آبکاری شده بایستی در مراحل زیر کنترل گردند:

?- قبل از زبر سازی از نظر تمیز بودن قطعه

?- بعد از زبر سازی از نظر میزان خلل و فرج ایجاد شده و مناسب بودن سطح حاصله

?- بعد از آبکاری نیکل شیمیایی از نظر ضخامت پوشش (حداقل 2/0 میکرون )

?- بعد از آبکاری با جریان برق نیکل از نظر ضخامت نیکل آب داده شده بر طبق سفارش مشتری

?- بعد از آبکاری با جریان برق کروم از نظر ضخامت کروم آب داده شده بر طبق سفارش مشتری

مراحل ? و ? با استفاده از دستگاه بزرگ نما و همچنین به صورت چشمی و مراحل 3 و 54 با استفاده از اندازه گیری وزن قطعه با ترازوی دقیق و سطح قطعه با ابزار اندازه گیری دقیق و نهایتا با انجام محاسبه جهت تعیین ضخامت قطعه صورت می گیرد.



کنترل کیفیت نهایی محصول (قطعه آبکاری شده( :

پس از خروج قطعات آبکاری شده از مرحله نهایی فرایند آبکاری انجام آزمایشهای لازم به منظور حصول اطمینان از کیفیت محصولات خروجی ضروری می باشد. اهم کنترلها و آزمایشهای لازم در این مورد عبارتند از:



?- بازرسی چشمی کلیه قطعات به منظور تشخیص لکه دار بودن، خط دار بودن ، مات بودن و عیوب ظاهری

?-بررسی کیفیت سطح قطعات با استفاده از دستگاههای بزرگ نما بر روی نمونه هایی از قطعات



- تأسیسات سوخت رسانی

سوخت یکی از منابع تأمین انرژی در واحدهای صنعتی می باشد. به دلیل اهمیت گرمایشی، تأسیسات سوخت در همه واحدهای صنعتی پیش بینی می گردد. موارد مصرف سوخت در این واحد صنعتی شامل گرمایش ساختمان ها است. همچنین جهت تامین گرمایش ساختمان های اداری و خدماتی به ازای هر 100 متر مربع 25 متر مکعب گاز طبیعی در روز منظور شده است. میزان مصرف گاز طبیعی این واحد 35550 متر مکعب در سال است.

با توجه به اینکه اطراف شهرهای بزرگ برای احداث این واحد در نظر گرفته شده است، از لحاظ راههای ارتباطی مانند راه، راه آهن و فرودگاه با مشکلی مواجه نخواهیم بود.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی ماءالشعیر

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی ماءالشعیر در 45 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
حجم فایل 477 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی ماءالشعیر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی ماءالشعیر در 45 صفحه ورد قابل ویرایش


- 1 مقدمه :

به دلیل استفبال روز افزون مردم جهان به رعایت موازین بهداشتی نسبت به ماالشعیر های گازدار سنتی مرسوم در کشور از تقاضای بیشتری برخورداراند.چنانکه در ایران نیز عرضه ماالشعیر های گازدار تولیدی با روش های بهداشتی مصرف دوغ سنتی را که در گذشته بازار مناسبی داشته است را توانست تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان ماالشعیر به علت دارا بودن خواص دارویی مطلوب در ضمن داشتن ویپگیهای مناسب در طول سال های اخیر از نرخ رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است. از سوی دیگر پایین بودن هزینه های تولید این ماالشعیر و داخلی بودن کلیه مواد آن ساخت این ماالشعیر را مقرون به صرفه میکند.



ماالشعیر های استاندارد مطابق ثعریف موسسه استاندارد ماالشعیر هایی هستند که از اختلاط آب و گاز کربنیک و ترکیبلت شکر و سایر شیرین کننده ها و مواد افزودنی بدست می آیند.

ماالشعیر های گازدار به 5 دسته تقسیم میشوند:

1-ماالشعیر های گاز دار طعم دار رنگی

2-ماالشعیر های گازدار کولا

3-ماالشعیر های گاز دار طعم دار بی رنگ

4-ماالشعیر های گاز دار میوه ای

5-ماالشعیر های گازدار بدون طعم و رنگ







1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

کارخانه تولید و بسته بندی ماءالشعیر



محل اجزا :

استان


شهرستان


بخش


روستا

قزوین


قزوین


صنعتی لیا








1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

نام


نام خانوادگی


مدرک تحصیلی


تلفن














1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

گرایش روز افزون استفاده از ماءالشعیر و نوشابه های طبیعی به جای استفاده از نوشابه های گازدار قدیمی .





1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

سود دهی و میزان اشتغالزایی مناسب در کناز مفید بودن این طرح برای سلامت جامعه و سایر موارد را می توان از جمله موارد مفید بودن این طرح برای جامعه دانست .



1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

وضعیت اشتغالزایی این طرح 87 نفر میباشد .



تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

تاریخچه ماالشعیر سازی اساساً به زمانی بر می گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده ها و شیرین کننده ها به آب ، شربت های متعددی را تهیه کند. بعدها که مصرف شیرین کننده ها متداول گشت ایرانیها طعم دهنده هایی نظیر به لیمو ، آلبالو ، زرشک ،آلو ، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر نعناع ، آویشن ، بهار نارنج و غیره را بطور طبیعی در نوشیدنی ها مصرف می نمودند . او متاسفانه تکنیک استفاده از عرقیات و استخراج اسانس از آن که در حقیقت امولسیون طعم دهنده در آب است تا امروز در ایران پیشرفتی نکرده است .

سابقه ماالشعیر سازی در ایران به معنای جدید آن به سال 1331 بر می گردد . در این سال شرکت زمزم محصول تولیدی خود را با نام پپسی کولا به بازار عرضه کرد . قبل از این تاریخ ماالشعیر های گازدار سنتی نظیر لیمونادر اغلب بصورت غیر بهداشتی تهیه و به بازار عرضه می شد . و در سال 1333 کارخانه کوکا کولا ، در سال 1334 شرکت ساسان تاسیس شد که محصولات تولیدی را به نام کانا درای و سوپر کولا به بازار عرضه کردند . ماالشعیر های دیگر مانند اسو ، شوئپس ، آلپاین و فانتا نیز به بازار عرضه شدند که بعد از مدتی یا تعطیل شدند یا در کارخانه زمزم و ساسان ادغام گردیدند .

حدود 50 سال پیش اولین کارخانه ماالشعیر سازی در ایران آغاز به کار کرد در ابتدا عدم تطبیق ماالشعیر با ذائقه مردم و ماهیت و وابستگی تولید کنندگان و حکم تحریف مصرف ماالشعیر از گسترش بازار مصرف این کالا جلوگیری کرد . جا افتادن ماالشعیر به عنوان الگوی مصرف سالها طول کشید اما امروزه ماالشعیر یک کالای پر مصرف می باشد . در سال 1356 تولید ماالشعیر در سطح کشور حدود 7/1 میلیارد بود این رقم در سال 1362 به 6/2 میلیارد بطری رسید . و این روند تا به امروز ادامه داشته است .



وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :

با توجه به بررسی های انجام شده از محل اجرای طرح مطالعه برروی وضعیت جغرافیایی و با در نظر گرفتن موقعیت راههای منطقه این محل برای انجام طرح انتخاب شد ، علاوه بر وضعیت جغرافیایی بررسی هایی نیز بر روی وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی منطقه انجام شد .



مراحل انجام کار :

مختصری از نحوه کار شرکت :

عصاره ها :

عصاره‏های شرکت عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی، انبه و انواع دایوت‏های بدون قند است که البته تمام شرکتها ایران همین انواع را میزنند.





ب ) شستشوی بطری - پرکردن و دربندی :

طی این مرحله بطریها توسط یک دستگاه Rinser روتاری شستشو میگردند و سژس بطریها جهت پر شدن بدستگاه پر کن هدایت شده و پر میشوند . بدین ترتیب که آب گاز دار پس از عبور از رابط های لوله ای در دستگاه فیلتر به سرشیر فیلتر میآید بطری های خالی پس از قرار گرفتن در دایره دستگاه فیلتر توسط یک پایه به سمت بالا حرکت میکنند و فنر بالای شیر فیلر را فشرده میکنند و سر شیر فیلر روی دهانه بطری قرار میگیرد و در اثر مکش هوای داخل بطری و باز شدن شیر بطری در طول مسیر خلقه ای فیلتر پر میشود سرعت فیلر باید مطابق با سرعت پر شدن بطریها در طول مسیر باشد بطریهای پر شده بعد از اینکه به انتهای حلقه فیلر رسیدند در اثر ضربه زدن تیغه ای شیر بسته میشود و در اثر پایین آمدن پایه زیر بطری و فشار به قسمت بالای فنر شیر بطریهای پر شده از مسیر حلقه ای فیلتر جدا میشوند و به قسمت در بندی میروند و توسط دستگاه دربندی روتاری در آنها بسته میشود در دستگاههای جدید عمل پر کردن و در بندی به طور همزمان انجام میشود فیلتری که در اینجا برای آب گاز دار مورد استفاده قرار میگیرد باید سربسته باشد .



ج ) مرحله برچسب زنی :

بطریهای پر و دربندی شده توسط یک نوار نقاله به این دستگاه هدایت شده و برچسب زده میشود این مرحله نیز صرفنظر از نوع ماشین آلات انتخابی و میزان اتوماسیون آن دارای مکانیسم کار یکسان میباشد .



د ) مرحله چاپ مشخصات تولید (jet printing ) :

در این مرحله بطریها ضمن عبور از دستگاه اطلاعات مورد نظر از قبیل تاریخ تولید و انقضا و سایر اطلاعات روی قسمتی از بطری یا در چاپ میشود .



ه ) مرحله Shirink wrapper :

طی این مرحله بطریها در ردیفهای مورد نظر که معمولا ? در ? تایی است شیرینگ میگردد این ماشین آلات نیز صرف نظر از نوع و اتوماسیون همگی داراری مکانیسم یکسانی هستند .



و ) Pallate shirink wrapper :

طی این مرحله بنا به خواست بازار و مشتری در صورتی که نیاز به شیرینگ کردن Pallate محصول باشد بسته های شیرینگ شده توسط یک نوار نقاله به این دستگاه هدایت میشود و پس از پالت شدن شیرینگ میشوند در صورتی که محصول جهت صادرات باشد عملیات شیرینگ پالتها یکی از مراحل لازم و ضروری تولید محصول میباشد .

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از کارخانه ماءالشعیر بهنوش – کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج – روبروی کارخانه پارس خودرو

در بازدید از این کارخانه عظیم با مطالعه و مشاهده بر روی سیستم ها و دستگاههای تولید ماءالشعیر و نحوه تامین مواد اولیه تولید و همچنین سیستم های خاص و ویژه موجود در این کارخانه آشنا شدیم ، به مطالعه وضعیت اقتصادی این کارخانه پرداختیم و فرآیند تولید و بسته بندی را مورد ارزیابی قرار دادیم .



جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

یکی از نیازهای بازار تولید ماءالشعیر در داخل کشور طعم ها و مزه های مختلف ، استفاده از اسانس ها و طعم های جدید که در بازار داخلی وجود ندارد و با در نظر گرفتن سلیقه همه افراد جامعه می تواند شرکت را در رسیدن به موفقیت یاری نماید .


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید ماءالشعیر

پروژه کارآفرینی تولید ماءالشعیر در 33 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول Pdf)
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل doc
حجم فایل 436 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
پروژه کارآفرینی تولید ماءالشعیر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید ماءالشعیر در 33 صفحه ورد قابل ویرایش


خلاصه طرح:

موضوع طرح:تولید ماالشعیر ماالشعیر

نوع تولیدات:ماالشعیر ماالشعیر

تعداد شاغلین:87



مشخصات سرمایه گذاری طرح(ارقام به میلیون دلار)

سرمایه گذاری کل طرح:12500

سرمایه گذاری ثابت:10000

سرمایه در گردش:2000

درآمد سالیانه:25000

سوذ ویژه:9041

دوره بازگشت سرمایه:18 ماه

نرخ بازدهی سرمایه:90%















مقدمه:

به دلیل استفبال روز افزون مردم جهان به رعایت موازین بهداشتی نسبت به ماالشعیر های گازدار سنتی مرسوم در کشور از تقاضای بیشتری برخورداراند.چنانکه در ایران نیز عرضه ماالشعیر های گازدار تولیدی با روش های بهداشتی مصرف دوغ سنتی را که در گذشته بازار مناسبی داشته است را توانست تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان ماالشعیر به علت دارا بودن خواص دارویی مطلوب در ضمن داشتن ویپگیهای مناسب در طول سال های اخیر از نرخ رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است. از سوی دیگر پایین بودن هزینه های تولید این ماالشعیر و داخلی بودن کلیه مواد آن ساخت این ماالشعیر را مقرون به صرفه میکند.



ماالشعیر های استاندارد مطابق ثعریف موسسه استاندارد ماالشعیر هایی هستند که از اختلاط آب و گاز کربنیک و ترکیبلت شکر و سایر شیرین کننده ها و مواد افزودنی بدست می آیند.

ماالشعیر های گازدار به 5 دسته تقسیم میشوند:

1-ماالشعیر های گاز دار طعم دار رنگی

2-ماالشعیر های گازدار کولا

3-ماالشعیر های گاز دار طعم دار بی رنگ

4-ماالشعیر های گاز دار میوه ای

5-ماالشعیر های گازدار بدون طعم و رنگ



شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز :

ماالشعیر سازی :

تاریخچه ماالشعیر سازی اساساً به زمانی بر می گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده ها و شیرین کننده ها به آب ، شربت های متعددی را تهیه کند. بعدها که مصرف شیرین کننده ها متداول گشت ایرانیها طعم دهنده هایی نظیر به لیمو ، آلبالو ، زرشک ،آلو ، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر نعناع ، آویشن ، بهار نارنج و غیره را بطور طبیعی در نوشیدنی ها مصرف می نمودند . او متاسفانه تکنیک استفاده از عرقیات و استخراج اسانس از آن که در حقیقت امولسیون طعم دهنده در آب است تا امروز در ایران پیشرفتی نکرده است .

سابقه ماالشعیر سازی در ایران به معنای جدید آن به سال 1331 بر می گردد . در این سال شرکت زمزم محصول تولیدی خود را با نام پپسی کولا به بازار عرضه کرد . قبل از این تاریخ ماالشعیر های گازدار سنتی نظیر لیمونادر اغلب بصورت غیر بهداشتی تهیه و به بازار عرضه می شد . و در سال 1333 کارخانه کوکا کولا ، در سال 1334 شرکت ساسان تاسیس شد که محصولات تولیدی را به نام کانا درای و سوپر کولا به بازار عرضه کردند . ماالشعیر های دیگر مانند اسو ، شوئپس ، آلپاین و فانتا نیز به بازار عرضه شدند که بعد از مدتی یا تعطیل شدند یا در کارخانه زمزم و ساسان ادغام گردیدند .

حدود 50 سال پیش اولین کارخانه ماالشعیر سازی در ایران آغاز به کار کرد در ابتدا عدم تطبیق ماالشعیر با ذائقه مردم و ماهیت و وابستگی تولید کنندگان و حکم تحریف مصرف ماالشعیر از گسترش بازار مصرف این کالا جلوگیری کرد . جا افتادن ماالشعیر به عنوان الگوی مصرف سالها طول کشید اما امروزه ماالشعیر یک کالای پر مصرف می باشد . در سال 1356 تولید ماالشعیر در سطح کشور حدود 7/1 میلیارد بود این رقم در سال 1362 به 6/2 میلیارد بطری رسید . و این روند تا به امروز ادامه داشته است .



مختصری از نحوه کار شرکت :

عصاره ها :

عصاره‏های شرکت عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی، انبه و انواع دایوت‏های بدون قند است که البته تمام شرکتها ایران همین انواع را میزنند.



ماالشعیر از چه چیزهایی درست شده است؟

آب، شکر، مواد نگهدارنده، گاز کربنیک، عصاره

آب مصرفی این شرکت آب چاه است که عمق این چاه حدود 140 متر است که از 45 سال پیش که این کارخانه تاسیس گردیده است آب کارخانه را تامین میکند. آب از چاه وارد آب انبار میشود و از آنجا وارد تصفیه خانه میشود و به روش لایم سودا تصفیه میشود.

شکر مصرفی این شرکت داخلی است وهمان شکر معمولی است که از داخل کشور تامین میشود. ماالشعیر‏های رژیمی به جای شکر از شیرین‏ کننده های مصنوعی به نام آسپارتان استفاده میشود که شیرین کنندگی این ماده مصنوعی حدود 200 برابر شکر است.عصاره: پرتقالی الف- که از رنگهای مجاز خوراکی استفاده میشود مانند سانسویل نو- کالمهگزین

پرتقالی ب: صمغ عربی

کولا الف: شامل آنتی فوم (ضر کف)- کارامل (قند سوخته) کافئین

کولا ب: اسید فسفریک خوراکی

ورزشی، لمون لایم، انبه، عصاره آنها از آلمان خریداری شده و دیگر فرمولاسیون روی آنها انجام نمی‏دهیم.

ماالشعیر‏های کولا و پرتقال فرمولاسیون روی آنها انجام می‏گیرد کارخانه آن دریافت آباد است ولی ماالشعیر‏های ورزشی، لمون لایم، انبه عصاره آنها مستقیماً از آلمان وارد شده و با شربت و آب گازدار مخلوط می‏کنیم.

با دو شرکت آلمانی هم قرارداد داریم به نامهای H & R و DOHLER که کارهای خود را از آنجا خریداری میکنیم.

افرادی که مرض قند دارند داخل بدنشان انسولین به مقدار نیاز تولید نمیشود که بتوانند شکر را سوخت و ساز کنند برای همین از آسیارتام تهیه اسید آمینه است که به اصطلاح منشا فنیل آلانین دارد.

مواد نگهدارنده از رشد کپکپها و مخمرها جلوگیری میکند. بنزوات سدیم برای نگهداری در در ماالشعیر استفاده میشود که مقدار خیلی جزئی آن که اداره استاندارد به ما اجازه داده است استفاده می‏کنیم.

گاز کربنیک ماده ای است که در ترکیب ماالشعیر استفاده میشود. گازوئیل را میسوزاند از گرمای آن برای گرم کردن آب و از دود آن که حاوی گاز CO2 و مونواکسیدکربن است استفاده میکنیم. طی یکسری فرایندها آنرا به تبدیل به%9/99 Co2 تبدیل میکنند و در صنعت ماالشعیر سازی مصرف میشود. روی ماالشعیر ها آزمایشاتی انجام میگیرد. عصاره‏ای که آنها می‏سازند عصاره اولیه را با شربت مخلوط میکنند که میشود عصاره نهائین و یکسری آزمایشاتی را روی آن انجام میدهیم از قبیل: اندازه گیری pH ، اندازه گیری غلظت و در آزمایشگاه، آزمایشات دیگری روی محصول انجام می‏دهیم از قبیل: اندازه گیری فشار یا مقدار گاز کربنیک، اندازه گیری بریکس یا غلظت یا مواد جامد حل شود درآب، اندازه گیری چگالی ماالشعیر، اندازه گیری اسیدیته ماالشعیر، این آزمایشات را روی ماالشعیر انجام میدهند. هر نیم ساعت یکبار یک نمونه برداشته و این آزمایشات را روی آن انجام میدهیم. تا پی ببریم که آیا این موادی که به آن افزوده کرده‏اند خوب و موثر بوده یا غیر و یا محصول آیا استاندارد است یا نه؟

تاریخ انقضا: آنها با استانداردهای بین المللی پیش میروند. آنها می‏بینند که ماالشعیر‏ای که دارای چه موادی است به چه مقدار وقت برای استفاده نیازمند است. البته باز هم ممکن است ماالشعیر‏ای بعد از یک ماه خراب شود و تخمیر شود ولی ماالشعیر‏ای دیگر در شرایطی دیگر چندین سال باقی بماند.

بنزوات سدیم باعث میشود که ماالشعیر مدت طولانی تری برای استفاده پیدا کند.

مضرات و فایده‏های ماالشعیر: فایده‏های ماالشعیر این است که این قند و شکری که داخل ماالشعیر است ایجاد کالری میکند و بقیه مواد شیمیایی است و برای بدن ضرر دارد مثلاً بنزوات سدیم سرطان زا است.

بهبود کیفیت بسته بندی :

بسته بندی چهره کالاست. در یک تقسیم بندی کلی، سه سطح اصلی می توان برای هر کالا در نظر گرفت. اول خود کالا که خدمات مشکل گشا یا فواید اساسی آن را هنگام خرید انتظار دارند. شالوده کالا پاسخ به این پرسش است که خریدار واقعاً چه چیز را می خرد؟ در سطح بعدی طراحان کالا بر مبنای شالوده کالا، یک کالای واقعی را به وجود می آورند که بسته بندی در این سطح قرار می گیرد.



بسته بندی به همراه مواردی مثل طرح و نام تجاری و کیفیت به نحوی با هم ترکیب می شوند که ارائه فایده اصلی کالا امکانپذیر باشد. آخرین سطحی که مورد توجه قرار می گیرد مزایای اضافی مثل خدمات پس از فروش، تضمین ها و نصب و شرایط تحویل است. بسته بندی سبب ساز اولین ارتباط مستقیم با مشتری است و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از کالا را به عهده دارد. از نظر روانی اولین برخورد و تصویری که ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین کننده ترین است حتی در یادآوری اشخاص بعد از ?? سال به ذهن ما می آید، این قاعده در مورد کالا هم صادق است.



بسته بندی

آماری ???? ساله از بسته بندی در دست است که به صورت ظروف ساخته شده از حصیر و همچنین ظروف گلی و لعابی زمخت در بین النهرین و مصر کاربرد داشته است. در تعاریف جدید بسته بندی به معنی ساخت و تعبیه و تهیه ظرفی است که سلامت کالای مظروف یا محتوای خود را در فاصله زمانی بعد از تولید و در مراحل حمل و نقل و انبارداری و توزیع مصرف نهایی حذف کرده و از صدمات و خطرات احتمالی فیزیکی یا شیمیایی جلوگیری می کند. به تعبیری بسته بندی، چراغ قرمزی است در برابر توقف عابران جلوی ویترین خرده فروشی ها و به حق آن را به عنوان «فروشنده خاموش» می شناسند. بسته بندی، چهره کالاست چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند. بسته بندی پیام تولیدکننده را به خریدار می رساند و بین آنها ارتباط برقرار واطلاع رسانی می کند. بسته بندی به محصول شخصیت می دهد و محافظت از کالا را دربرابر ضربه، رطوبت، شرایط اقلیمی، بوها، گازها، ارتعاش،میکرو ارگانیسم، فشار، متلاشی شدن و حشرات به عهده دارد. تعدادی از تئوریسین های بازاریابی از بسته بندی به عنوان پنجمین متغیر قابل کنترل بازار (در کنار محصول و قیمت و مکان و ترفیع) یاد می کنند. امروزه بسته بندی به عنوان یک صنعت دردنیا معرفی و مطرح می شودو برای آن انواع مختلفی برمی شمرند: در بعضی موارد بسته بندی پس از مصرف شدن محتوای اصلی کاربرد مجدد پیدا می کند یا اینکه پس از مصرف، دور ریخته می شود. در تقسیم بندی های دیگر بسته بندی را از نظر مواد اولیه (چوبی، مقوایی، کیسه ای، پلاستیکی) از نظر محتوایی (میوه جات، لوازم خانگی) از نظر تکنولوژی تولید (بسته بندی وکیوم روکش پلی اتیلن...) و از نظر مراحل تولید (بسته بندی برای مصرف کننده مثل شامپو و لوازم بهداشتی و ... بسته بندی برای حمل ونقل به منظور حفاظت و ایمنی ... بسته بندی بزرگ صنعتی مثل استفاده از پالت) تقسیم بندی می کنند.

اجزا و حفاظت و دسترسی:

هدف اصلی از تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل بسته است. به علاوه هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته بندی انتظاراتی دارند،برای مثال خرده فروشان بسته بندی را نیاز دارند تا براحتی در معرض دید و نمایش خریداران قرار گیرد و یا در اندازه های متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد. مصرف کنندگان نیز نوعی از بسته بندی را می پسندند که براحتی قابل حمل باشد و براحتی به محتویات آن دسترسی پیدا کنند.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید سیم و کابل فشار قوی

پروژه کارآفرینی تولید سیم و کابل فشار قوی در 37 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی برق و الکترونیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 1407 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37
پروژه کارآفرینی تولید سیم و کابل فشار قوی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید سیم و کابل فشار قوی در 37 صفحه ورد قابل ویرایش



مقدمه :

با تقاضای رو به افزایش برای انرژی الکتریکی، ولتاژهای انتقال نیز رو به افزایشند. انتقال توان زیاد به مسافت های دور، که به علت مبادله قدرت بین کشورها می باشد، نیاز به کابل های فشارقوی موثری دارد تا در مناطق شهری یا برای عبور زیر زمینی یا دریایی استفاده شود. امروزه ولتاژ عملیاتی کابل های فشارقوی الکتریکی تولیدی تا 500 kV افزایش یافته است.





1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید سیم و کابل فشار قوی

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

نیاز کشور به خودکفایی در تولید محصولات صنعتی ، بخصوص در زمینه تولید سیم و کابل و در واقع نیاز بازار داخلی کشور به داشتن محصولات داخلی با کیفیت که توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد دلیل اصلی انتخاب طرح است .



1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

بی شک خودکفایی در تولید این محصولات می تواند ارز قابل توجهی را در کشور نگهداشته و به رشد و خودکفایی کشور کمک سایانی نماید ، علاوه بر این عامل ، میزان اشتغالزایی طرح نیز قابل توجه میباشد



1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

وضعیت اشتغالزایی این طرح 16 نفر میباشد .









مقدمه :

کابل های الکتریکی polymer-insulated یا PE ضرورتا حاوی هادی فلزی با مقاومت پایین که توسط پلیمر عایق سازی شده است هستند. این عایق هادی ها را از یکدیکر و اطرافشان جدا می کند. یک غلاف(sheath or jacket) که بدوا بسته به خواص مکانیکی قالب ریزی شده از کابل مقابل محیط محافظت می کند. محتویات عمده ی دیگر میتوانند شامل لایه های نیمه هادی، screen فلزی، سیم فلزی تقویت کننده، و لایه ی بلوکه کننده ی آب. اگرچه یک تحول محتمل از مواد با خاصیت ابررسانایی ساختار سیستم انتقال نیرو را دگرگون خواهد کرد متخصصان استعمال گسترده ی آن را تا 20-10 سال آینده عملی نمی دانند. در حال حاضر تکنولوژی کابل های فشارقوی توسط گذار از پوشش کاغذی معمول گذشته،کاغذ آغشته به روغن تحت فشار که مشکلاتی از قبیل اتلاف عایقی بالا، مخارج عملکرد بالا و آلودگی و ... دارد ،به دای الکتریک اکسترود شده ی مصنوعی (extruded synthetic dielectric) مشخص می شود.



نقش مس در صنعت کابل سازی :

اطلاعات اولیه



مس (Cu) از فلزات واسطه در جدول تناوبی به حساب می‌آید. مس در ترکیبات خود ، دارای عدد اکسایش 1+ است. افزون بر این ، اتم مس می‌تواند تحت شرایط مناسبی با از دست دادن الکترونهای خود ، عددهای اکسایش 2+ و 3+ هم بدست آورد. در هر حال ، مس در مهمترین ترکیبهای خود ، عدد اکسایش 2+ دارد.

شیمی‌ مس

مس فلزی است، نسبتا نرم و قرمز رنگ و می‌توان آنرا به صورت ورق و مفتول درآورد. رسانایی الکتریکی و گرمایی آن زیاد است و از نظر رسانایی الکتریکی ، بعد از نقره قرار دارد (رسانایی الکتریکی نقره از تمام فلزها بیشتر است). سطح مس در هوای مرطوب از یک لایه کربنات بازی سبز رنگ پوشیده می‌شود:

تصفیه مس

مس حاصل از کانی سولفید ، کاملا ناخالص است و ناخالصیهای عمده آن ، نقره ، طلا ، آهن ، روی ، سرب ، آرسنیگ ، گوگرد ، اکسید مس (I) و تکه‌هایی از سیلیکات آهن (II) است. از آنجا که حتی مقادیر کم این ناخالصیها ، رسانایی الکتریکی مس را به میزان قابل توجهی کم می‌کند، لازم است که مس تصفیه شود.


برای این منظور ، فلز مذاب را در جریان هوا حرارت می‌دهند. آرسنیک و گوگرد به اکسیدهای گوگرد فرار تبدیل شده ، از فلز مذاب خارج می‌شوند. ناخالصیهای دیگر را از راه تصفیه الکتروشیمایی جدا می‌سازند. تیغه‌های مس خالص به عنوان کاتد بکار برده می‌شوند و به عنوان الکترولیت هم از مخلوط اسید سولفوریک رقیق ، کلرید مس و سولفات مس (II) استفاده می‌کنند.

· کابل دی الکتریکcryogenic

کابل دی الکتریکcryogenic یک پیکر بندی سیمهای coaxial است حاوییک رسانای HTS که توسط نیتروژن مایع که در بین حفره خالی انعطاف پذیری است؛ سرد می شود وبعلاوه یک رسانای برگشتی HTS که توسط جریان نیتروژن مایع سرد می شود ؛است.پیامد این افزایش در طرح دی الکتریک گرم؛ فراهم آمدن ظرفیت بیشتر؛کاهش بیشتر اتلافات و حذف کامل نیاز به سیالات دی الکتریک می باشد.

· کجا و چگونه از آنها استفاده می شود؟

کابلهای انتقال HTS برای انتقال نیرو و توزیع ان از مناطقurban و به کل ایالات متحده و جهان استفاده میشوند.

· فوایدشان چیست؟

1. می تواند در خواست نیروی بیشتر را از مناطق urban از طریق کاربردهای retrofit در حمل ?تا? برابر نیروی بیشتر نسبت به کابلهای قرار دادی جواب دهد .
2. حذف نیاز به داشتن انشعابات جدید
3. جایگزین کردن خطوط انتقال هوایی به جای زمینی موقعی که محیط و مشکلات دیگر مانع نصبشان شود.
4. بالابردن میزان کاهش اتلافات در کل سیستم به طور باورنکردنی
5. افزایش بازدهی سیستم به طور مطلوب
6. کاهش مصرف الکترسیته

با نگاهی بر ?? هزار مایل کابل زیرزمینی خروجی در کل جهان؛کابلهایHTS متنافع فوق العاده ای را برای صنعت فراهم خواهند اورد به عبارتی رشد و توسعه را موجب می شودو مواجه می شود با تلی از تقاضا برای الکتریسیته و پافشاری مداوم بر نشست های دوستانه برای همکاری در این زمینه.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی

پروژه کارآفرینی تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی صنایع دارویی و پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 602 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
پروژه کارآفرینی تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 3



فصل اول - کلیات........................................................................................................................................... 5

1- 1 مقدمه :.............................................................................................................................................................. 6

از جمله روش های فیزیوتراپی می توان به روش های زیر اشاره کرد :.................................................................... 6

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :.................................................................................................................. 7

محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :................................................................................................................................. 7

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :.................................................................................................................... 7

مجوز های قانونی :..................................................................................................................................................... 7

مراحل صدور جواز تاسیس :..................................................................................................................................... 8

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس............................................ 8

1- اشخاص حقیقی................................................................................................................................................. 8

2- اشخاص حقوقی................................................................................................................................................. 9

مدارک مورد نیاز:........................................................................................................................................................ 9

اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 10

تعریف:...................................................................................................................................................................... 10

صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 10

مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 11



فصل دوم - روش انجام کار...................................................................................................................... 12

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :.................................................. 13

بازدید از کارخانه تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی.................................................................... 13

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 13

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :........................................................................ 14

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار:.................................................................. 14

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا ).................................................................................... 15



فصل سوم - امور مالی طرح...................................................................................................................... 16

جدول 1 معرفی شرایط مورد نیاز برای صادرات محصولات طرح..................................................................... 17

جدول 2 ظرفیت بهره برداری سازندگان تجهیزات فیزیوتراپی در کشور.............................................................. 18

جدول 3 روند ظرفیت نصب شده سازندگان تجهیزات فیزیوتراپی در کشور....................................................... 18

جدول 4 روند تولید واقعی سازندگان تجهیزات فیزیوتراپی در کشور دستگاه...................................................... 19

نمودار روند تولید واقعی تجهیزات فیزیوتراپی.................................................................................................... 19

فرآیند ساخت طرح.................................................................................................................................................. 20

جدول 5 فهرست ماشین آلات ساخت تجهیزات فیزیوتراپی در کشور................................................................. 20

جدول 6 وضعیت طرح های در حال ایجاد تولید تجهیزات فیزیوتراپی............................................................... 21

جدول 7 پیش بینی زمان بهره برداری از طرح های در حال اجرا....................................................................... 21

جدول 8 پیش بینی بهره برداری رسیدن طرح های در حال ایجاد....................................................................... 22

جدول 9 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی ساخت تجهیزات الکترونیکی فیزیوتراپی................................... 22

جدول 10 حداقل سرمایه ثابت مورد نیاز واحد تولید تجهیزات فیزیوتراپی......................................................... 23

هزینه های زمین....................................................................................................................................................... 23

جدول 11 هزینه های محوطه سازی...................................................................................................................... 24

جدول 12 تعیین حداقل فضاهای کاری واحد تولید تجهیزات فیزیوتراپی............................................................ 24

جدول 13 حداقل ماشین آلات مورد نیاز یک واحد تجهیزات فیزیوتراپی.......................................................... 25

جدول 14 تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی مورد نیاز واحد تولید تجهیزات فیزیوتراپی.................................. 25

جدول 15 وسائل نقلیه مورد نیاز طرح................................................................................................................... 26

جدول 16 معرفی چند شرکت تامین کننده مواد اولیه طرح.................................................................................. 26

جدول 17 خلاصه مکان یابی اجرای طرح............................................................................................................. 27

جدول 18 نیروی انسانی مورد نیاز طرح............................................................................................................... 27



فصل چهارم - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات................................................................ 28

نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 29











خلاصه طرح :

در این طرح به بررسی تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

1- 1 مقدمه :

فیزیوتراپی یک شاخه ای از علم پزشکی و توانبخشی مجموعه اقداماتی است که برای یک فرد معلول یا بیمار انجام می دهد . تا شخص بتواند از نظر جسمی – روانی – حداکثر توانایی و استقلال خویش را بدست آورد و زندگیش را به حد طبیعی نزدیک نماید .در این شیوه درمان بدون استفاده از دارو و تنها با کمک تجهیزات مختلف به مداوای بیماران پرداخته می شود . در این عملیات بیماران به صورت مداوم و تحت نظر پزشک با استفاده از تجهیزات مختلف ، عضو بیمار بدن خود را التیام می بخشند .

تجهیزات مورد استفاده در فیزیوتراپی بسیار متنوع و متعدد است که در طرح حاضر هدف تولید نوع الکترونیکی و الکتریکی آن است . این تجهیزات در فعالیت های ورزشی نیز دارای کاربرد هستند و افراد با بکارگیری آن ها نوعی ورزش درمانی را انجام می دهد .



از جمله روش های فیزیوتراپی می توان به روش های زیر اشاره کرد :

الف) امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش

ب) تحریکات الکتریکی پوستی

ج) امواج مافوق صوت

د) میدان های الکتریکی و مغناطیسی

ه) لیزر



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی



محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

نام


نام خانوادگی


مدرک تحصیلی


تلفن














1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تعداد اشتغالزایی این طرح 28 نفر میباشد.



مجوز های قانونی :

تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع) صادر می گردد .

مراحل صدور جواز تاسیس :

1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی استان .

2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی .

3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی

4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .

5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .



شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس

1- اشخاص حقیقی

- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

- حداقل سن 18 سال تمام

- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم





2- اشخاص حقوقی

- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )

- ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور



مدارک مورد نیاز:

1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت صنایع کشاورزی و روستایی استان.

2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن

3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست

5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء

6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی

7- پوشه فنردار

8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست



گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از کارخانه تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی

براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی به بررسی سیستم ها و دستگاه ها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،



جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید تجهیزات ورزشی و فیزیوتراپی الکترونیکی استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت می باشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید بتن آماده

پروژه کارآفرینی تولید بتن آماده در 49 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی عمران و معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 544 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 49
پروژه کارآفرینی تولید بتن آماده

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید بتن آماده در 49 صفحه ورد قابل ویرایش


خلاصه طرح :

موضوع طرح : تولید بتن آماده

نوع تولیدات : بتن آماده

تعداد شاغلین : 15



مشخصات سرمایه گذاری طرح ( ارغام به میلیون ریال )

سرمایه گذاری کل طرح : 8344

سرمایه گذاری ثابت : 7584

سرمایه در گردش : 516

درآمد سالیانه : 6600

سود ویژه : 2005

دوره بازگشت سرمایه : 8/3

نرخ بازدهی سرمایه : 5/26%





شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز :
مواد تشکیل دهنده بتن
سنگدانه :

سنگدانه ها به دو دسته تقسیم می شوند:
ماسه:

تمامی ماسه های متداول در تولید بتن معمولی در این صنعت نیز به کار می رود . هر دونوع ماسه شکسته و یا گرد گوشه اعم از سلیسی و یا آهکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد . ذرات ریزتر از

125 میکرون که به عنوان " پودر" تلقی میشوند، برخواص روانی بتن خود تراکم بسیار مؤثر بوده و به منظور تولید بتن یکنواخت ، رطوبت آن باید دقیقاً کنترل شود. حداقل میزان ریزدانه ها (از ماسه تا مواد چسباننده پودری ) به منظور جلوگیری از جداشدگی دانه‌بندی از مقدار شخصی نباید کمتر باشد.

شن (درشت دانه ها ):

تمامی انواع درشت دانه در اینجا به کار می رود، ولی حداکثر اندازه معمولی دانه ها 16 تا
20 میلی‌متر می باشد . به هر حال سنگدانه های تا حدود 40 میلی متر نیز می تواند در بتن خود تراکم به کار رود.استفاده از سنگدانه های شکسته سبب افزایش مقاومت بتن خود تراکم(بدلیل افزایش قفل و بست بین ذرات) می شود در حالیکه سنگدانه های گرد گوشه بدلیل گوشه بدلیل کاهش اصطکاک داخلی روانی آن را بهبود می بخشد .



مواد افزودنی :

موادی هستند که به منظور ایجاد و یا بهبود خواص مشخصی به بتن تازه و یا سخت شده در حین ساخت بتن به آن افزوده میشوند. استفاده از فوق روان کننده ها برای تولید بتن خود تراکم به منظور ایجاد کارآیی مناسب، ضروری می باشد. از انواع دیگر مواد افزودنی میتوان به عامل اصلاح لزجت (V.M.A) به منظور اصلاح لزجت، مواد افزودنی حباب زا (A.E.A) به منظور بهبود مقاومت در برابر یخ زدگی و آب شدن، کندگیر کننده ها به منظورکنترل گیرش و . . . اشاره نمود .

استفاده از V.M.A در حضور پودرها امکان جدا شدگی دانه بندی را کاهش داده و مخلوط را یکنواخت‌تر می‌کند ولی در استفاده از آن باید به اثرات آنها برروی عملکرد بلند مدت بتن توجه داشت‌.

استفاده از فوق روان کننده ها می تواند تاحدود 20% مصرف آب را کاهش دهند .

آب مخلوط :

مطابق استاندارد بتن های معمولی به کار می رود .

خاکستر پوسته برنج ( RHA)، یک مضاف مناسب

ساخت و سازها و کارهای ساختمانی که امروزه در سراسر دنیا انجام می شود، چند جنبه دارد: این فعالیت ها، یا برای احداث یک بنای جدید است که قبلاً وجود خارجی نداشته است و بنا به مقتضیات زمان و مکان و بنا بدلایلی مثل افزایش روز افزون جمعیت و نیاز این جمعیت تازه وارد به فضاهای مسکونی، اداری، ورزشی، آموزشی و... ساخت آن اجتناب ناپذیر شده است( ساخت اولیه )و یا اینکه برای بازسازی و مرمت یک بنای قدیمی است که در سالها یا دهه های قبل ساخته شده و تحت تاثیر عوامل طبیعی(سیل، زلزله، سونامی و ...) و غیر طبیعی(تکانهای شدید ناشی از انفجارهای اتمی، جنگها، ساخت غیر استاندارد اولیه سازه مورد نظر و ... ) مختلف دچار تخریب شده است و به تشخیص متخصصان امر، بازسازی آن به صرفه تر و منطقی تر از به اصطلاح کوبیدن وساخت مجدد آن بوده است(مرمت). در بعضی موارد هم لازم است که سازه کاملاً تخریب شده و از اول ساخته شود( بازسازی کامل).

هرکدام از انواع ساخت و سازهای فوق، در عصر حاضر در بسیاری از کشورها خصوصاً در کشور ایران، روندی رو به رشد داشته و خواهد داشت و این یعنی افزایش مصرف مصالح ساختمانی در جهان و در راس آنها مصالحی پرمصرف مثل بتن و فولادو سیمان. بنابراین افزایش سرمایه گذاری و افزایش مصرف سوخت در کارخانه های تولیدی مصالح را پیش رو خواهیم داشت. که در این میان فراین تولید بتن بدلیل اینکه دارای بالاترین حجم تولید در بین تمام مصالح ساختمانی در جهان است، اهمیت بسیار بالایی دارد. پس باید شرایط تولید، مواد اولیه، مواد ثانویه و مواد مضاف بتن و مهمتر از همه سیمان و جایگزین های مناسب برای آن در تولید بتن مورد مطالعه کاملاً علمی، فنی و مهندسی قرار گیرند، تا هم از نظر بهبود مشخصات بتن و افزایش مقاومت آن پیشرفت هایی حاصل شود و هم از نظر اقتصادی در هزینه ها صرفه جویی گردد. یکی از بهترین راهکارهای موجود، یافتن جایگزینهای مناسب برای سیمان مصرفی در بتن است و در این زمینه استفاده از منابع و مصالح طبیعی و در راس آنها ضایعات ومواد اضافی کشاورزی می تواند ایده بسیار کارآمد و پرثمری باشد. در ایران و نیز در بعضی کشورها عمده استفاده ای که از مواد زاید کشاورزی می شود، یکی بعنوان خوراک دام و دیگری بعنوان سوخت مصرفی در کارخانه هایی مثل کارخانه تولید آجر یا برنج کشی و... است و این بخاطر ارزانی و راحتی دسترسی به این مواد است. در بسیاری موارد حتی دیده می شود که کشاورزان اقدام به سوزاندن این مواد به ظاهر اضافی می کنند. که این امر هم آلودگی های زیست محیطی را در پی دارد وهم در مواقع بارندگی موجب اسیدی شدن آب و خاک کشاورزی و درنتیجه کاهش میزان تولیدات زراعی می گردد.


? تعریف هوای گرم :

هوای گرم با ترکیبی از دمای زیاد هوا ، رطوبت نسبی کم ، دمای بالای بتن و سرعت وزش باد حاصل می گردد . وجود دمای زیاد بتن و عواملی که باعث تبخیر شدید آب از سطح آن می شود می تواند خسارت بار باشد . حتی می توان گفت دمای زیاد بتن به تنهایی نیز می تواند به بروز این شرایط کمک زیادی نماید .

معمولا" وقتی دمای بتن از ?C ?? در هنگام بتن ریزی و یا تا زمان گیرش تجاوز نماید شرایط هوای گرم حاصل می شود .

بروز شرایط ایجاد تبخیر با شدتی بیش از kg/m? ? در هر ساعت از سطح بتن قطعا" مشکل زا می باشد . حتی توصیه می گردد شدت تبخیر از سطح بتن کمتر از kg/m? ?/? در هر ساعت باشد تا خسارت هائی به بتن وارد نشود و کار بتن ریزی بهتر انجام گردد .



? اثر خسارت بار شرایط هوای گرم :

این اثرات را می توان به دو بخش بتن تازه و سخت شده تقسیم نمود . مسلما" برای داشتن بتن سخت شده مناسب باید از مرحله بتن تازه به سلامت عبور کنیم لذا از این نظر کیفیت بتن تازه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .



اثرات نا مطلوب هوای گرم بر بتن تازه خمیری عبارتست از :

الف ) افزایش آب مورد نیاز در طرح مخلوط

ب ) افزایش آهنگ افت اسلامپ و تمایل دست اندرکاران به افزودن آب به بتن در کارگاه بدلیل افزایش تبخیر و افزایش سرعت آبگیری سیمان و از دست دادن خواص خمیری در زمان کوتاه تر

ج ) افزایش زمان آهنگ سفت شدن بتن و کاهش زمان گیرش به نحوی که بر عملیات ریختن ، تراکم ، پرداخت سطح و نگهداری و عمل آوری بتن اثر منفی می گذارد و امکان ایجاد درز سرد را افزایش می دهد . این امر پیوستگی را در بتن ریزی مختل می کند که نیاز به آن جزو اصول بتن ریزی صحیح است .

د ) افزایش امکان ترک خوردگی خمیری بتن تازه بدلیل تبخیر زیاد و جمع شدگی بیش از حد در اثر تبخیر

هـ ) افزایش بروز مشکل در کنترل مقدار حباب هوای بتن حبابدار در بتن تازه به نحوی که عملا" حباب های هوا بزرگ شده و با می ترکند و تأثیر ثبت آنها در بتن سخت شده از بین می رود .



? اثرات نامطلوب شرایط هوای گرم بر بتن سخت شده عبارتند از :

الف ) کاهش مقاومت بتن بدلیل مصرف بیشتر آب در میان مدت و دراز مدت

ب ) کاهش مقاومت بتن بدلیل دمای بالای آن در هنگام بتن ریزی و پس از آن در میان مدت و دراز مدت علیرغم افزایش مقاومت زود هنگام بتن ( بویژه در روزهای اول – ? تا ? روز )




? اثرات هوای گرم بر خواص بتن :

همانطور که قبلا" اشاره شد هوای گرم بر روی بتن تازه سخت شده اثراتی را بر جای می گذارد که نامطلوب است . در این قسمت بطور مشروح به برخی از این اثرات و خواص بتن در هوای گرم اشاره می شود .

الف ) افزایش آب مورد نیاز در طرح مخلوط :

بسته به شرایط هوا و میزان تبخیر ممکنست تا ?? کیلو ( لیتر ) آب اختلاط مورد نیاز افزایش یابد ( نسبت به حالت بدون تبخیر ) – تقریبا" هر افزایش ? درجه سانتی گراد به حدود ? لیتر آب نیاز دارد . وجود آب بیشتر ، جمع شدگی را افزایش می دهد و میل به ترک خوردگی بیشتر می شود .

ب ) آهنگ افت اسلامپ :

مسلما" در شرایط هوای گرم ، گرمای بدون تبخیر و یا با تبخیر می توان تأثیر مهمی بر افت اسلامپ و آهنگ آن داشته باشد . میتوان گفت تقریبا" به ازاء ?C ?? افزایش دما ( ?? تا ?C ?? ) افت اسلامپ حدود ? سانت را شاهد خواهیم بود ( هر ?C ?? حدود ? سانت ) . مسلما" آهنگ افت اسلامپ نیز در هوای گرم بسیار زیاد می شود تا حدی که مزاحم کار اجرائی خواهد شد و غالبا" برای مقابله با آن به افزایش آب متوسل می شوند که کار صحیحی نیست.

ج ) افزایش آهنگ سفت شدن بتن و کاهش زمان گیرش :

در یک هوای معتدل و مناسب ممکن است زمان گیرش اولیه بتن بسته به نوع سیمان و نسبت های اختلاط بین ؟ تا ? ساعت تغییر کند . با افزایش دما این زمان کاهش می یابد و ممکنست در دمای بتن بالاتر از ?C ?? و دمای محیط بیش از ?C ?? این زمان حتی به کمتر از نصف یا ثلث کاهش یابد . مسلما" این امر مشکلات اجرائی را افزایش می دهد . در حمل محدودیت زمانی بوجود

می آورد و در ریختن و تراکم باید سرعت قابل توجهی داشته باشیم تا قبل از گیرش لایه زیرین بتوانیم لایه روئی را ریخته و متراکم کنیم . پرداخت سطح مشکل می گردد و بتن زود سفت

می شود . در اکثر موارد در چنین شرایطی درز سرد ایجاد می گردد . درز سرد در آینده می تواند محل عبور آب و سایر مواد مزاحم شیمیائی باشد .

د ) ترک خوردگی خمیر بتن تازه :

این نوع ترک خوردگی معمولا" در محیط های گرم و خشک حاصل می گردد . بدیهی است اگر بتن در محیط گرم و مرطوب قرار گیرد بعلت تبخیر کم از سطح بتن ، جمع شدگی چندانی ایجاد نخواهد شد . در رطوبت های بیش از ?? درصد عملا" مشکل ترک خوردگی بتن تازه را نخواهیم اشت . وقتی تبخیر از kg/m?/hr ? تجاوز نماید ، وضعیت حاد و بحرانی است و عملا" باید بتن ریزی متوقف گردد و یا تمهیدات خاصی تدارک دیده شود . وقتی ترک خوردگی بیشتری اتفاق می افتد که تأخیر در گیرش و سفت شدن بتن ، مصرف سیمانهای دیرگیر ، مصرف بیش از حد کندگیر کننده ، خاکستر بادی بعنوان جایگزین سیمان و یا بتن خنک داشته باشیم . مصرف موادی که آب انداختن را کم می کند میتواند به خشکی سطح و ترک خوردگی منجر شود . از جمله این مواد می توان از میکروسیلیس نام برد .

از بین بردن ترکهای خمیری مشکل است ولی می توان با ماله کشی مجدد توأم با فشار ترکها را تا حدودی از بین برد .

ـ ) اثرات نامطلوب بر مقاومت :

مسلما" بتنی که گرم ریخته و نگهداری شود در سنین اولیه مقاومت قابل توجهی کسب می کند اما بطور کلی در سن ?? روز به بعد مقاومت کمتری نسبت به بتن ریخته شده با دمای کم خواهد داشت .


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت

دانلود پروژه کارآفرینی تولید انواع رنگ

پروژه کارآفرینی تولید انواع رنگ در 45 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی صنایع شیمیایی
فرمت فایل doc
حجم فایل 173 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
پروژه کارآفرینی تولید انواع رنگ

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی تولید انواع رنگ در 45 صفحه ورد قابل ویرایش


شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز

مقدمه :

برای آشنایی با تاریخچه و سابقه صنعت رنگ کشور به سالهای 1300 باز می گردیم که هنوز رنگ در داخـل کشور تولید نمی شد و استادکاران نقاش، رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی کاخها و ابنیه دولتی را با استفاده از مواد گیاهی و معدنی در پای کار، به صورت دستی و با فرمولهای سنتی تولید می کردند.

در سال 1318، اولین واحد رنگسازی امروزی به نام رنگسازی ایران اقدام به تولید و عرضه رنگ روغــنی کارخانه‌ای نمود و پس از آن شرکتهای رنگ سرو و رنگ شمس فعالیت رنگسازی خود را آغاز نمودند. در آن سالها هنوز رنگ روغنی کارخانه‌ای با استفاده از روغن های گیاهی و پودرهای معدنی تولید می شـد و این امر تا سال 1341 که اولین محصول رنگ روغنی با استفاده از رزین الکید توسط شرکت پلاسکار به بازار عرضه گردید، ادامه داشت.

رنگ پلاستیک بر پایه پلی وینیل استات برای مصارف ساختمانی نیز برای اولین بار در سال 1338 توســـط شرکت پلاسکار تولید و عرضه شد و پس از آن شرکتهای هاویلوکس ،رنگین، دیروپ، سوپر رنگ از سال 1341 تا 1347 به تدریج، رنگ پلاستیک خود را به بازار عرضه نمودند.

در واقع می توان گفت که در سال 1344 صنعت رنگسازی در ایران شکل تازه ای یافت و واحدهای مـتعددی فعالیت خود را آغاز نمودند. شرکتهای تاباشیمی، دیروپ ایران، رنگین، سوپررنگ و پارس پامچال از جمله شرکتهایی هستند که در این سال پا به عرضه صنعت رنگ کشور گذاشته و محصولات جدیدی مانند لاکهای روی چوب، رنگهای هوا خشک و کوره‌ای صنعتی و رنگهای تعمیری خودرو را به بازار عرضه نمودند.

از اواخر دهه 50 تعداد واحدهای تولیدکننده رنگ افزایش یافت و امروز صنعت رنگ کشور با بیـش از 350 واحد صنعتی مجاز با مجموع ظرفیت 900 هزارتن در سال تولید انواع رنگهای ساختمانی و صنعتی و همچنین صدها واحد غیر مجاز مشغول به فعالیت می باشد.

صنعت تولید رزینهای مورد مصرف در رنگسازی نیز در کشور سابقه ای طولانی دارد. برای بررسی تاریخچه این صنعت به سال 1344 باز می‌گردیم که برای اولین بار رزین الکید بوسیله رنگسازی ایران و رزیـن پلی‌وینیل‌استات نیز توسط پلاسکار تولید گردید و پس از آن شرکتهای پارس سادولین، دیروپ ایران اقدام به تولید رزین الکید و هو خست ایران به تولید رزین پلی‌وینیل‌استات همت گماردند. و امروز صنعت رزین کشور با بیش از 120 واحد صنعتی و مجموع ظرفیت 750 هزارتن در سال قادر است انواع رزینهای پلی‌وینیل‌استات و کوپلیمرهای آن، انواع رزینهای الکید و اصلاح شده آن، آمینو رزینها، انواع پلی‌استر غیراشباع، رزینهای اکریلیک و رزین فنولیک را تولید نماید.



رنگ ها:

تنوع رنگ ها بسیار زیاد است:

1- رنگ روغنی معمولی که با تینر یا بنزین رقیق می شود برای کارهای ساده و معمولی استفاده می شود. استفاده از ریتاردر در رنگ روغنی باعث چسبندگی بیشتر کار می شود اما خشک شدن این رنگ طولانی و یا نیاز به خشک کن دارد.

2- رنگ پلی اتیلن که با تینر و ترجیحا با ریتاردر رقیق می شود. کیفیت متوسطی دارد ، سریع تر خشک می شود و چسبندگی متوسطی دارد که از رنگ روغنی بهتر است.

3- رنگ P.V.C که با ریتاردر رقیق می شود و کیفیت خوبی دارد و خیلی زود خشک می شود. رنگ پلی اتیلن و PVC دارای بیس رنگی هستند که با جوهر های رنگی مختلف رنگ می پذیرد و تنوع آن زیاد است.

4- رنگ پیگمنت: برای چاپ پارچه استفاده می شود و دارای بیس و خمیر رنگ بوده و کیفیت مناسبی برای چاپ پارچه دارد.

5- رنگ اورونیت: برای چاپ پارچه استفاده می شود و دارای بیس و خمیر رنگ بوده و کیفیتی خاص و برجسته روی پارچه ها می گذارد.

6- رنگ آب شور برای چاپ کارتن و مقوا استفاده می شود.

7- رنگ پلاستیک قابل شستو شو برای پارچه استفاده می شود و ارزان تر از سایر رنگ ها است.

8- رنگ پخت بالا: برای رنگ روی کاغذ گل چینی و گل ملامین کاربرد دارد و قیمت بالایی داشته و برگهایی مخصوص به خود دارد.

9- رنگ ترانسفر یا برگردان که روی کاغذ معمولی چاپ می شود و با حرارت و پرس داغ روی لباس عمل چاپ انجام می شود.

10- پودر در رنگ های مختلف که با خمیر مخصوصی مخلوط شده و با آب حل می شود و برای چاپ اسکرچ استفاده می شود.

البته از انواع مرکب نیز می توان بهره برد.

حلال ها شامل آب برای رنگ های پلاستیک و برای سایر رنگ ها از ریتاردر – تینر – بنزین – نفت و حلال ویژه 410 شرکت نفت استفاده می شود.

رنگها را معمولا براساس خواص آنها و ساختمان ماده اصلی (ساختمان شیمیایی مواد) طبقه بندی می‌کنند. روش دیگر طبقه بندی رنگها براساس روش مصرف آنها در رنگرزی می‌باشد. روش و تکنیک رنگرزی به ساختمان ، طبیعت الیاف یا شئ مورد رنگرزی بستگی دارد. به عبارت دیگر رنگرزی پشم و ابریشم و دیگر الیاف به دست آمده از حیوانات با رنگرزی پنبه و الیاف به دست آمده از گیاهان تفاوت دارد.


نقش ساختمان شیمیایی الیاف در تعیین رنگ مورد نیاز

در رنگرزی همیشه ساختمان شیمیایی الیاف تعیین کننده نوع رنگ مورد نیاز و تکنیک رنگرزی می‌باشد. به عنوان مثال الیاف حیوان مانند پشم و ابریشم از پروتئین تشکیل شده‌اند و دارای گروههای اسیدی و بازی می‌باشند. این گروهها نقاطی هستند که در آنها مولکول رنگ خود را به الیاف متصل می‌کند. پس برای رنگرزی این گونه الیاف باید از رنگهایی که دارای بنیان اسیدی و بازی هستند استفاده کرد.

پنبه یک کربوهیدرات می‌باشد و تنها محتوی پیوندهای خنثای اتری و گروههای هیدروکسیل است. در این نقاط پیوندهای هیدروژنی بین الیاف و رنگ ایجاد می‌شود. پس باید از رنگهای متناسب با خصوصیات الیاف پنبه‌ای استفاده کرد. متصل کردن رنگ به الیاف مصنوعی و سنتزی مانند پلی اولفین‌ها و هیدروکربنها که کاملا عاری از گروههای قطبی هستند، تکنیک و روش دیگری را می‌طلبد. بر اساس روش رنگرزی به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود.


رنگهای مستقیم یا رنگهای جوهری

این دسته از رنگها دارای گروهها و عوامل قطبی مانند عوامل اسیدی و بازی هستند و با استفاده از این گروهها ، رنگ با الیاف ترکیب می‌شود. برای رنگرزی پارچه با اینگونه رنگها فقط کافی است که پارچه را در محلول آبی و داغ رنگ فرو ببریم. اسید پیکریک و ماریتوس زرد از جمله این رنگها هستند. هر دو رنگ ، اسیدی بوده و با گروههای آمینه الیاف پروتئینی ترکیب می‌شوند. نایلون نیز که یک پلی‌آمید است، با این رنگها قابل رنگرزی است.


رنگ دانه‌ای

این دسته از رنگها شامل ترکیباتی هستند که می‌توانند با برخی از اکسیدهای فلزی ترکیب شده و نمکهای نامحلول و رنگی که لاک نامیده می‌شوند، تشکیل دهند. روش رنگرزی با این رنگها از کهن‌ترین روشهای تثبیت رنگ روی الیاف بوده است. این رنگها بیشتر برای رنگرزی ابریشم و پنبه بکار می‌رود. در رنگرزی با رنگهای دانه‌ای پارچه یا الیاف ، رنگی به نظر می‌رسند. چون الیاف توسط لایه‌ای از رسوب رنگین پوشانده می‌شود. برای ایجاد دندانه روی رنگها معمولا از اکسیدهای آلومینیوم ، کروم و آهن استفاده می‌شود. آلیزارین نمونه‌ای از این رنگها می‌باشد.





رنگ خمیری

رنگ خمیری ماده‌ای است که در شکل کاهش یافته ، محلول در آب بوده و ممکن است بی‌رنگ هم باشد. در این حالت الیاف به این رنگ آغشته شده و پس از جذب رنگ توسط الیاف ، آنها را از خمره خارج کرده و در معرض هوا با یک ماده شیمیایی اکسید کننده قرار می‌دهند. در این مرحله رنگ اکسید شده و به صورت رنگین و نامحلول در می‌آید. رنگهای باستانی ایندیگو و تیریان از این جمله‌اند.



رنگ واکنشی

این رنگها که تحت عنوان رنگهای ظاهر شونده هم شناخته می‌شوند، در درون خود پارچه ، تشکیل شده و ظاهر می‌گردند. مثال مهمی از این گروه رنگها ، رنگهای آزو می‌باشند. رنگرزی با این رنگها به این صورت است که پارچه را در محلول قلیایی ترکیبی که باید رنگ در آن مشتق شود (فنل یا نفتول) فرو می‌بریم. سپس پارچه را در محلول سرد آمین دی ازت دار شده در داخل خود الیاف انجام شده و رنگ تشکیل می‌گردد. به رنگی که به این صورت حاصل می‌شود رنگ یخی نیز می‌گویند، زیرا برای پایداری و جلوگیری از تجزیه نمک دی آزونیوم دمای پائین ضرورت دارد.


رنگ پخش شونده

این دسته از رنگها در خود الیاف محلول هستند، اما در آب نامحلول می‌باشند. رنگهای پخش شونده در رنگرزی بسیاری از الیاف سنتزی بکار می‌روند. به این الیاف گاهی اوقات الیاف آبگریز نیز گفته می‌شود. معمولا ساختمان شیمیایی آنها فاقد گروههای قطبی است. روش رنگرزی به اینگونه است که رنگ به صورت پودر نرم در بعضی از ترکیبات آلی مناسب (معمولا ترکیبات فنل) حل می‌شود و در دما و فشار بالا در حمام‌های ویژه به الیاف منتقل می‌شود.





کامپوزیت چیست ؟

مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس و تقویت کننده تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میگردد. به طور کلی تقویت کننده میتواند به صورت فیبرهای کوتاه و یا بلند و پیوسته باشد

تعریف ASM: به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند ماده? مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود. [1]

رنگهای کلوئیدی

الیاف هیدروفوبیک مانند استات سلولز نوع سوم و دوم ، عمدتا رنگها غیر محلول در آب را بهتر به خود می‌گیرند. این سری رنگها هم می‌توانند از زمره ترکیبات آزو باشد (مانند زرد قند دیسپر سول G ) و هم می‌توانند از مشتقات آنتراکینون باشد (مانند آبی براق دوانول CB) اتصال بین الیاف و رنگ از طریق پیوند هیدروژنی ، نیروهای واندروالسی و همچنین جاذبه دو قطبی ـ دو قطبی تامین می‌شود.

رنگهای فعال

رنگهایی که برای رنگ‌آمیزی الیاف سلولزی معرفی شده‌اند، پس از انتقال از حالت محلول به حالت جامد ، بر روی الیاف تثبیت می‌شوند و بعضی از آنها به علت اینکه در مقابل رطوبت مقاوم نیستند، کارایی چندانی ندارند (مانند رنگهای مستقیم). از اینرو پژوهشگران تلاش کردند تا رنگ را بوسیله پیوند کووالانسی به الیاف سلولزی متصل کنند. برای این منظور ، تمام کوشش خود را بر روی کلرید سیانوریک یا به بیان دیگر به رنگهای تری ازینیل معطوف داشتند. زیرا اتمهای کلر می‌تواند به‌آسانی بوسیله یک ، یا دو یا سه گروه هیدروکسیل یا گروه آمین و ... جایگزین شود و مولکول رنگ را به گروههای روی الیاف متصل کند. مانند رنگهای زرد و قرمز و آبی پرویسون.



رنگدانه و انواع آن :

معمولا مواد رنگی را به دو دسته پیگمانها ( رنگدانه‌ها ) و رنگها طبقه‌بندی می‌کنند. رنگدانه با رنگ متفاوت می‌باشد. تفاوت آنها در این است که رنگ بایستی توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود در حالیکه رنگدانه فقط سطح جسم را رنگی می‌کند. رنگدانه‌ها در آب نامحلول هستند. اما می‌توان آنها را مانند رنگدانه‌های مورد مصرف در نقاشی ، توسط حلال مناسبی به صورت سوسپانسیون در آورد.


اگر ساختمان شیمیایی رنگدانه را بتوان اندکی تغییر داد بطوری که در آب انحلال پذیر گردد، در اینصورت ممکن است بتوان آن را به عنوان رنگ در رنگرزی مصرف کرد.

پیدایش پیگمانهای جدید در طول زمان به کندی صورت گرفت. بعد از سنتز اولین رنگ مصنوعی توسط "ویلیام پرکین" در سال 1856 متعاقباً در اوایل قرن بیستم ، پیگمانهای مصنوعی آلی تهیه و به بازار عرضه شدند. این پیگمانها دارای اهمیت خاصی بودند، زیرا علاوه بر موارد استعمال پیگمانهای معدنی ( ، رنگهای روغنی ، صنعت چاپ و … ) در رنگرزی الیاف و منسوجات هم بکار می‌رفتند. یکی از مهمترین اکتشافات در مورد پیگمانهای آلی ، کشف پیگمانهای فتالوسیانین در سال 1935 توسط شیمیدانهای شرکت رنگرزان اسکاتلند بود.


بهترین روش کسب درآمد از اینترنت