دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
چکیده :
در جوامع امروز آموزش بیتردید نقش اصلی را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند و عیار توسعه در هر کشوری را با میزان سرمایهگذاری برای کودکان و نوجوانان آن کشور میسنجند. دلیلش هم روشن است. سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی است. در حال حاضر 15 میلیون دانشآموز حساسترین سالهای زندگی خود را در مدرسه میگذرانند، لذا توجه به این قشر جامعه، نشانهای است برای اثبات توجه به آینده. امروز وظیفه آموزش و پرورش تنها انتقال میراث فرهنگی گذشته به نسل حاضر نیست. اگرچه این هدف اهمیتی در خور توجه دارد. اما این دانش زمانی ارزشمند خواهد بود که دانشآموز علاوه بر سلامت ذهنی به لحاظ روحی و جسمی هم در سلامت باشد و در سایه این سلامت آمادگی ورود به جامعه بزرگتر را داشته باشد. در این رهگذر ورزش وسیلهای بسیار مناسب برای ایجاد چنین فضایی است. از سال 1306 به صورت رسمی و اجباری بنا شد که تمام دانشآموزان روزانه یک ساعت درس تربیت بدنی را بگذرانند. از آن تاریخ تاکنون 82 سال میگذرد. در طول این سالها ورزش مدارس دستخوش کمترین تغییر و تحول بوده است و زنگ ورزش به نوعی ساعت فراغت برای دانشآموزان به حساب میآید. حتی برخی مدیران و معلمان هم با استفاده از این زمان به تدریس دروس خود میپردازند، این در حالی است که حساسیت سنی دوران دانشآموزی بر هیچ کس پوشیده نیست.
در هرم مولر آمده است که ورزش دانشآموزی باید در قاعده قرار گیرد و بعد از آن ورزش همگانی قهرمانی و حرفهای. در این شرایط است که هرم پایدار میماند. وقتی قاعده باریک باشد راهی وجود ندارد. طبق برنامه درسی ایران دانشآموزان باید 12 سال درس تربیت بدنی بخوانند اما اگر از یک دیپلمه خواسته شود 15 دقیقه نرمش صحیح انجام بدهد نمیتواند و نمیداند. شاید دلیل این باشد که نیروهای متخصص این درس را تدریس نمیکنند و چون خودشان این کار را بلد نیستند به دانشآموزان هم چیزی نمیآموزند. بنده در اقدام پژوهی فوق تصمیم بر این گرفته ام که راهکار های علاقه مند کردن دانش آموزان را به بازی و مهارت در درس تربیت بدنی و ورزش مورد بررسی و تحلیل قرار دهم.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
فهرست مطالب
چکیده. 3
مقدمه. 4
توصیف وضع موجود. 4
بیان مسئله. 4
شواهد 1 (گرد اوری اطلاعات ). 5
1. تعریف واژگان : 5
2- ابزار های اطلاعاتی :. 6
3- یافته های علمی. 7
اهمیت تحقیق :. 7
روش علمی چیست؟. 9
نقش انگیزه ورغبت در پژوهش دانش آموزی:. 11
2- نمره گرایی دانش آموزان به عنوان مهمترین عامل تهیه پروژه های درسی: 13
4- پیشینه تحقیق :. 17
6-هدف پژوهش:. 20
یافته ها:. 20
تحلیل و تفسیر داده ها:. 21
ارائه راه حل موقتی :. 21
اجرای طرح و نظارت بر آن:. 22
جمع آوری اطلاعات (شواهد 2) :. 23
ابزار گرد آوری اطلاعات :. 23
ارزیابی تأثیر اقدامات وتعیین اعتبار:. 23
راهکار ها و پیشنهادات:. 24
راهکارها :. 25
منابع :. 27
انسان از سرآغاز زندگی ،یعنی از زمانی که چشم به جهان می گشایدبا سؤالات فراو انی رو به رو میشود و تا زمانی که چشم از جهان فرو می بندد ، در جست و جوی یافتن پاسخ آنهاست. پژوهش ،زمینه ساز رشد و توسعه پایدار جامعه است . یکی از زیر بنا ترین فعالیتها در امر پویایی وپیشرفت هرجامعه ،پرداختن به فعالیت های پژوهشی ، به ویژه در مراکز علمی و فرهنگی است ( رشد معلم،آذر 82)در طول تاریخ، انسان همواره کوشیده است تجارب و یافته های خود را به فرزندان و نسل آینده منتقل کند . این نیاز به آموزش و یادگیری ، سبب بقای جوامع بشری شده و بدین سان، فرهنگ سازی وحفظ آن ، جزء لاینفک آرمان های انسانی و شناسنامه انسان گردیده است. در جوامع نخستین ، یاددادن و یاد گرفتن به شیوه ی سنتی و از طریق باز سازی تجارب انجام می شد و به صورت اطلاعات مورد نیاز ، در عرصه ی زندگی حفظ می گردید و گسترش می یافت . در نتیجه، مردم کمتر به فکرتوسعه بودند . در حالی که در دهه های گذشته ، پیشرفت های مهمی صورت گرفته و تقریباً اکثر ابداعات، مربوط به یک صد سال گذشته است. تولید و گسترش سرسام آور اطلاعات ، دانش و کسب مهارت در علوم، وظایف نسل امروز را در مقایسه با نسل گذشته ، افزون تر ساخته است . تجارب بیش از هشتادوشش میلیارد انسان، دست آوردهای ارزنده ای است که باید نسل آینده را برای کشف حقیقت و شناسایی خالق هستی یاری دهد .امروزه از آموزش به مثابه یک فرایند منظم یاد می شود که به موجب آن، اطلاعات، مهارتها و نگرشها ی دانش آموزان تقویت می گرددو گسترش می یابد . دراین فرایند، انباشت اطلاعات مورد نظر نیست .و به تولید و گسترش اطلاعات و مهارت ها توجه میشود.(منوچهر فضلی خانی،راهنمای علمی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس) تحقیق و پژوهش در تعلیم و تربیت، به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که از طریق آن و با عنایت به اصول و روشهای علمی، پدیده آموزشی وتربیتی، مورد پژوهش قرار میگیرد و هدف آن کشف اصول کلی یا تفسیر رفتاری است که از آن برای تبیین، کنترل و پیشبینی رویدادهای آموزشی استفاده میشود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
فهرست مطالب
چکیده. 2
مقدمه. 3
توصیف وضعیت موجود. 3
وضعیت دانش آموزان. 3
گردآوری شــواهـد ۱ : 4
اهداف آموزش عربی. 4
اهداف آموزش عربی:. 5
اهمیت هدف در آموزش. 6
تقویت انگیزه درونی شاگرد. 6
پرورش ابتکار عمل و خلاقیت در دانش آموزان. 7
اهمیّت تدریس عربی در مدارس و بررسی مشکلات پیرامون آن. 8
مشکل کجاست وچگونه می توان آن را حل کرد.؟. 8
کلاس درس و خلاقیت. 11
زیبایی شناسی. 12
زیبایی شناسی در هنر. 13
تحلیل وتفسیر داده ها:. 17
راه حل های پیشنهادی:. 19
گردآوری شواهد 2 :. 20
نتیجهگیری :. 21
منابع. 22
زبان عربی به عنوان یکی از زبانهای غنی و پر جاذبه که علاوه بر تاریخ طولانی از گستردگی شایان توجهی برخوردار است ، دارای ویژگیهای قابل توجهی است که فراگیری و آموزش آن را اهمیت بیشتری می بخشد .
این ضرورت برای فارسی زبانان که از طرفی دلدادگان معارف دینی و نیازمند به استفاده از منابع اصیل آن می باشند و از طرف دیگر زبان آنان با زبان عربی آمیختگی فراوان داشته و ادبیات مشترک این خاستگاه را تقویت میکند، از درجه بالاتری برخوردار است . ضمناا ارتباط و پیوند همه جانبه با محیطهای عربی بویژه کشورهای مجاور موجب میشود که زمینه فراگیری و آموزش زبان عربی بیش از پیش در ایران رونق گیرد.
آنچه در طول مدت پژوهش توانستم به آن برسم کم کردن اختلاف میانگین نمرات نوبت اول در درس عربی با نوبت دوم همان دانش آموزان در همان درس بود که میانگین این اختلاف حدود 3 نمره پیشرفت بود که به نظر من یک موفقیت برای این پژوهش محسوب می شد .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
فهرست مطالب
چکیده. 4
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله: 5
گردآوری اطلاعات شواهد 1 :. 7
نظر خواهی کتبی:. 7
نظر خواهی شفاهی:. 8
مشاهده:. 8
انتخاب راه جدید موقتی. 10
شناسایی، توجه و استفاده از مهارت ها و علایق فردی دانش آموزان 10
ارزشیابی آغازین : 13
ارزشیابی پایانی : 14
آموزش مهارت های مطالعه و راهبردهای یادگیری : 17
پنجره ی آزاد کلاس. 18
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن : 19
گردآوری اطلاعات (شواهد 2). 20
ارزش یابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن.. 21
نتیجه گیری. 22
پیشنهاد ها. 22
منابع و مأخذ. 24
دانش آموزان امروزی دنبال چیزهای نو هستند و همگی نیاز به توجه دارند. وقتی به افکار، علایق، مهارت ها، مشکلات پنهان به عبارت دیگر بهداشت روانی دانش آموزی توجه نمی شود، انگیزه ی تفکر و یادگیری را از دست می دهد. بنابراین با رعایت اصول اساسی بهداشت روانی، ایجاد جوی امن و به دور از هر گونه استرس، روش های تدریس، مدیریت کلاس و نوع تکالیف ارائه شده، باید طوری طراحی شوند که همگی از هر نوع شایستگی مورد توجه قرار گیرند.
پژوهش حاضر مربوط به تغییر رفتارهای نامطلوب دانش آموزان سال سوم راهنمایی مدرسه حضرت رقیه روستای برفتان می باشد که با استفاده از روش های نوین تدریس: همیاری، رویدادی، ساخت گرایی، ایجاد انگیزش و ...می باشد .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
فهرست مطالب
چکیده :. 3
مقدمه. 4
بررسی وضع موجود: 5
بیان مسئله. 6
جمع آوری اطلاعات (شواهد ۱). 7
پیشینه تحقیق: 8
تدریس :. 8
مفهوم خلاقیت :. 9
فرایند خلاقیت :. 9
آموزش پرورش و خلاقیت :. 10
دلایل افت تحصیلی از نظر روانشناسان و اندیشمندان. 17
تجزیه و تحلیل اطلاعات شواهد ۱:. 20
تقاضاها:. 20
پس از جمع بندی اطلاعات و داده ها متوجه تقاضاهای زیر شدم : 20
انتخاب راه حل های جدید موقتی (راه حل های پیشنهادی):. 22
اجرای روش پیشنهادی و نظارت برآن :. 23
برخوردهای عملی با شیوه های رفتاری دانش آموزان:. 23
شیوه برخورد با دانش آموزانی که به درس گوش نمی دادند :. 23
شیوه برخورد با دانش آموزانی که تمایل به مشارکت در کلاس نداشتند : 24
شیوه برخورد با دانش آموزانی که با هم صحبت می کردند و مزاحم دیگران میشدند :. 24
شیوه برخورد با دانش آموزانی که در کلاس حظور ذهن نداشتند : 24
مشخص کردن قواعد حاکم برکلاس :. 25
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۲). 26
نتیجه گیری : 27
منابع :. 29
هدف این پژوهش بهبود وضعیت یادگیری درس ادبیات دانش آموزان سوم راهنمایی به روش تلفیق تکنیک های خلاقیت با روش های تدریس است .روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل ۲۱ دانش آموز سال سوم راهنمایی است .
. در این اقدام پژوهی تکنیک های خلاقیت (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی , تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی ) , را با روش های تدریس (از جمله روش تدریس مباحثه و مناظره ,روش تدریس فراگیری مشترک , روش تدریس تشکیل تیم های کلاسی و تدریس از طریق پرسش موثر ) ,تلفیق کرده و نهایتا منجر به یادگیری اثر بخش درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شد . بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمره های بالا ,توسط دانش آموزا ن علاقه آنها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آنها شد. همچنین مشارکت در فعالیت های گروهی و تعامل با گروه نیز در آنها تقویت یافت .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 40 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
فهرست مطالب
چکیده. 1
واژگان کلیدی :. 1
مقدمه. 2
توصیف اولیه و بیان مساله. 2
گردآوری شواهد 1 :. 3
تعاریف و مفاهیم:. 3
فرصت:فُرصة. نوبت . (اقرب الموارد). موقع. مجال (لغت نامه دهخدا) 3
تعریف یادگیری. 4
عوامل مؤثر بر یادگیری. 6
نقش معلم درایجاد تحول درکلاس :. 9
ضرورت تحول درروشهای تدریس. 10
اهداف تحول درروشهای تدریس. 11
رروش وچگونگی تحول درروشهای تدریس. 11
مدلها وروشهای تحول درروشهای تدریس. 12
ابزارهای اطلاعاتی:. 13
بیشینه تحقیق. 13
تجزیه و تحلیل: 19
ارائه راه حل های موقت: 20
گردآوری شواهد ۲. 27
پیشنهادات. 29
منابع ومأخذ. 30
یکی از شرایط ویژه که در آن معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی – یادگیری را به پیش ببرند ، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است . در این مدارس تعداد دانش آموزان کم بوده و این مدارس در نقاط دور افتاده تشکیل می شوند . تنوع پایه های تحصیلی ، کوچک بودن محیط کلاس ، نبود مواد آموزشی و تجهیزات آموزشی و پرورشی از جمله مشکلات و شرایطی است که در این گونه محیط های آموزشی حکم فرماست و با وجود این شرایط انتظار می رود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد آموزشی معلم و فرایند یادگیری در این مدارس همانند سایر مدارس به پیش برود .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
فهرست مطالب
چکیده. 4
مقدمه. 5
انواع اشتباهات املا نویسی :. 6
درمان نارسا نویسی :. 6
اقدامات لازم برای ترمیم و درمان نارسا نویسی :. 7
علل مهم نارسا نویسی :. 9
درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی. 9
اهمیت و ضرورت بیان مسأله. 11
نارسا نویسی : 12
وضعیت مطلوب. 13
توصیف وضعیت موجود. 14
گردآوری اطلاعات و شواهد (1). 15
تجزیه و تحلیل دادهها. 18
انتخاب راه حل جدید به صورت موقت. 20
راه حل پیشنهادی ( رد یا قبول ). 20
گردآوری شواهد (2). 23
پیشنهادات. 25
منابع و مأخذ. 26
این پژوهش در مورد بهبود مشکل درس املا نویسی یکی از دانش آموزان پایه اول می باشد. با بررسی علل و علائم ضعف املانویسی در دانشآموز متوجه شدم مشکل دانشآموز ناشی از حساسیت بیش فعالی و عدم تمرکز حواس و دیر آموزی و بیدقتی او میباشد. راه کارهایی جهت بهبودی و درمان این مشکل ارائه کردم که با اجرای این راه کارها تأثیر زیادی در بهبود املا دانشآموز مشاهده نمودم ومتوجه شدم که کارهای انجام گرفته توانسته است تا حدود زیادی ازتکرار اشتباهات مکرر وی دراملا و سایر درسها جلو گیری داشته باشد به طوری که : خود دانشآموز، خانواده، معلم و همکاران در مدرسه از بهبود مشکل املا نویسی دانشآموز ابراز خرسندی نمودند .
در این زمینه جهت برخورد با مشکلات املا نویسی دانشآموزان پیشنهاداتی ارائه شده است.
این دانش آموز به لطف خداوند امسال مشکلاتش بسیار کم شده است، با دوستان و سایر همکلاسی هایش ارتباط برقرار می کند . مفاهیم و مطالب درسی را بهتر می آموزد و می توانم بگویم یکی از موفق ترین عرصه های کاری من در طول سنوات خدمتم همین کار و آموزش این دانش آموز بوده است
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
فهرست مطالب
چگونه می توانم یادگیری نماز را در دانش آموزانم تثبیت کنم؟. 2
چکیده: 3
مقدمه : 4
توصیف وضع موجود ( شواهد 1). 6
راه های جمع آوری اطلاعات: 7
راه حل های انتخابی و اجرا: 8
توصیف وضع مطلوب (شواهد موفقیت در پژوهش شواهد2). 9
نتیجه گیری و توصیه ی ما به معلمان و والدین: 10
منابع :. 11
از سنین نخستین دبستان باید کودکان را بتدریج با نماز آشنا و به نماز خواندن تشویق کرد .بسیار مشاهده شده است که کودکان در کنار پدر و مادر می ا یستند یا به تنهایی نماز خواندن آن ها را تقلید می کنند. این مساله بیانگر این واقعیت است که رفتار کودک ،انعکاسی از رفتار الگوهاست و اگر مورد تشویق و تایید والدین و سایر الگها قرار گیرد ،تمایل بیشتری برای انجام آن پیدا میکند . از سوی دیگر لازم است اولیا و مربیان همواره در عملکرد خود ثابت قدم بوده، شخصیتی عاطفی ، منطقی و محبوب داشته باشند تا اثرگذاری آن ها در اجاد عادات خوب در کودکان افزایش یابد . تعلیم و تکریم نماز و توام کردن نماز با تجارب متنوع و خوشایند برای کودکان می تواند به علاقه مندی و عادت دادن آن به نماز موثر باشد.
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
*مقاله درمورد اب سیاه چشم*
آب سیاه چشم
این مبحث دربارة چشم و بیماریهای چشم و راه جلوگیری از این بیماریها و آسیب های بینایی است . در سراسر جهان متمدن از هر 20 نفر یک نفر در سال به چشم پزشک مراجعه می کند . در آمریکا هر 11 دقیقه یک نفر کور می شود . این کشور 500 هزار نابینا دارد . 5/3 میلیون آمریکایی فقط از بینایی یک چشم برخوردارند و بینایی 12 میلیون آمریکایی کافی نیست و معیوب است .
در گذشته در طول قرنها می گفتند که ازدواجهای همخونی مثلاً دختر عمو و پسر عمو ممکن است به بینایی نوزادی که حاصل این ازدواج است لطمه بزند ، در بسیاری از کشورها ، قانونی و اخلاقی ، این گونه ازدواجها منع شده است . امّا بررسیهای اخیر تا حدّی از شدت آن کاسته و نشان می دهد که این ازدواجها آن چنان عامل قوی که تصور می رفت نیست البته اگر انجام نشود بهتر است .
این مشکلات از کجا ناشی می شود ؟ و چه می توان کرد تا از بیماریهای چشم جلوگیری کرد ؟
اگر قبل از 35 سالگی هر یک بار و بعد از این سن ، هر سال دو بار به یک چشم پزشک مراجعه کنید و آسیبهای احتمالی چشم خود را قبل از آنکه دیر شود توسط او رفع کنید هرگز مشکلی در این زمنیه برایتان پیش نخواهد آمد .
اولیّن عامل کوری بین بزرگسالان ( بالای 35 سال ) آب سیاه است این بیماری در صورتی قابل پیشگیری است که به موقع تشخیص داده شود . آب سیاه هنگامی بوجود می آید که فشار مایع در کرة چشم زیاد می شود و کرة چشم را سفت می کند . این فشار به شبکیه درونی ترین پوشش کرة چشم و حادی عصب ها منتقل میشود . وظیفة شبکیه دریافت اشعة نورانی وارده به چشم و انتقال آن به مغز است چنانچه فشار داخلی چشم بالا رود سلولهای عصبی شبکیه و تارهای آنها از وظایف عادی خود باز می مانند و دید چشم دچار اختلال می شود و این اختلال ادامه می یابد . عموماً این بیماری به تدریج گسترش می یابد ولی دیده شده است که گاهی بسیار سریع حادث می شود یعنی یک فرد در چشم خود احساس درد ناگهانی می کند و سپس چشم تار می شود . چنانچه فوراً و بلادرنگ به چشم پزشک مراجعه نشود . دید چشم به تدریج بدتر شده به طوری که چشم در جاهای تاریک به سختی می تواند حالت تطابق ( هماهنگی ) را انجام دهد . و همه چیز برای او نامرئی خواهد بود درست مثل این که یک شخص سالم از زیر نور آفتاب درخشان وارد سالن سینما شود. چنین بیمارانی ممکن است در اطراف نقاط نورانی مثلاً لامپ حلقه هایی شبیه قوس و قزح ببینند و تصویرها به تدریج تیره و مه آلود به نظر برسند .
مرحلة بعدی آب سیاه از دست دادن دید طرفین است . در این حالت شخص فقط می تواند روبرو را ببیند .
چرا دید طرفین زودتر از دید روبرو از بین می رود ؟
برای اینکه فشار مایع داخل کرة چشم نخست به سلولهای شبکیه و تارهای عصبی آن صدمه می زنند مرحله آخر این بیماری نابینایی کامل است و آن هنگامی اتفاق می افتد که کار همة سلولهای عصبی و تارهای آنها مختل می شود .
اگربه همان اندازه که نیست به شیک پوشی خود وسواس دارید مراقب دید چشمان خود هم باشید یعنی همیشه به دید چشم خود شک و تردید کنید همین شک شما رابه مطب دکتر بکشاند بینایی خود را از دست نخواهید داد .
آب سیاه بندرت قبل از 35 سالگی بروز می کند و معمولاً بین افراد 40 تا 70 ساله دیده شده است . و همچنین افرادی که نزدیک بین هستند و یا بیماری قند دارند وهمین طور کسانی که در خانوادة آنها افراد مبتلا به آب سیاه وجود داشته اند باید بیشتر از دیگران مراقب خود باشند زیرا مبتلا شدن آنها بیشتر است .
در ضمن آب سیاه بر اثر فشار داخلی چشم است به معنی فشار خون نیست و این دو ارتباطی به هم ندارند .
آب مروارید
آب مروارید که موضوع گفتار ماست یکی از بیماریهای عمده و قابل پیشگیری و درمان پذیر چشم است . در این مورد باید گوش به زنگ باشید و خود را به پزشک ماهر بسپارید تا بیماری شما را تحت کنترل درآورد .
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
*مقاله درمورد ایدز و نوجوانان*
ایدز و نوجوانان
نوجوانان عزیز ایدز بلای قرن را بشناسیم
ایدز چیست ؟
هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ را پیگیری می کرد و زمانیکه جهانیان ریشه کنی آبله را جشن می گرفتند و غلبه بر بسیاری از بیماریهای عفونی مانند فلج اطفال ، دیفتری ، سرخک و کنترل بیماریهای واگیر را نوید می دادند ، ناگهان در سال ۱۹۸۱ نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا ، اروپا ، آفریقا ، استرالیا ، به نام ایدز گسترش یافت . با گذشت حدود ۲۰ سال و صرف میلیاردها دلار هزینه ،علیرغم بسیاری پیشرفتها هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان قطعی آن نشده اند . با گسترش ایدز در آفریقای جنوبی و آسیا ، این بیماری هم اکنون بصورت جهانگیر درآمده است . تخمین زده شده که تا ابتدای سال ۲۰۰۱ حدود ۱/۳۶ میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می کنند و ۲۲ میلیون نفر بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند .
تنها در سال ۱۹۹۹ ، ۶/۵ میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آنها بین ۲۴-۱۵ سال سن دارند . پس شناخت این بیماری برای شما نوجوانان عزیز ضروری است .
* عامل ایدز
عامل بیماری ویروسی به نام ویروس نقص ایمنی انسان( Human Immuno deficiency Virus HIV) که به سیستم دفاعی بدن حمله کرده و باعث اختلال در فعالیت آن می گردد . بیشترین سلولهایی که درگیر می شوند ،لنفوسیت ها هستند که جزء گلبولهای سفید می باشند .
نام بیماری ( AIDS ) از حروف اول کلمات زیر گرفته شده است و به معنی نقص ایمنی اکتسابی است :
( Acquired Immuno Deficiency Syndrome )
* تشخیص
تشخیص آلودگی به ویروس ایدز ، فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود ، بین ۲ هفته تا ۱۶ ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره گفته می شود . در این دوران فرد آلوده کننده است ولی هیچ یک ازعلائم بالینی و آزمایشگاهی متداول را ندارد .
* ایدز چگونه سرایت می کند ؟
* ویروس ایدز از سه راه قابل انتقال است :
۱ - تماس جنسی
۲ - از راه انتقال خون و فرآورده های خونی و استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده
۳ - از مادر به کودک
۱ - تماس جنسی